نویسندگان | مرتضی عراقی,محمد اکبری,فاطمه سعادتی پور,زهرا نظامی |
---|---|
همایش | ششمین کنگره سالانه ملی عمران معماری و توسعه شهری |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۹-۱۲-۱۰ |
محل برگزاری همایش | تهران |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
در این تحقیق ،تاثیر 7 عامل : بربلندی ، قوس افقی ، قوس قائم ، شیب طولی ، فاصله دید ، سرعت طرح و شیب عرضی بر کاهش تصادفات ترافیکی محور زاهدان – زابل مورد بررسی قرار گرفته است . برای تعیین تاثیر عوامل مطرح شده در محور زاهدان – زابل ابتدا به طراحی طرح تحقیق ، تدوین پرسشنامه مخصوص مقایسات زوجی و رتبه بندی عوامل موثر طرح هندسی جاده بر کاهش تصادفات توسط تکنیک WAS تدوین پرسشنامه جهت بررسی فرضیات پژوهشش و تایید روایی و پایایی اولیه و توزیع و جمع آوری داده ها و در نهایت با ورود داده ها به نرم افزار SSPS و محاسبه آلفای کرونباخ و انجام آمار توصیفی و آمار استنباطی در SSPSبه بررسی فرضیه ها پاسخ به سئوالات پژوهش پرداختیم. تحقیقات نشان دادند مهم ترین عوامل هندسی موثر، شیب طولی و عرضی و قوس های افقی می باشند . طرح هندسی مسیر معملا بر اساس ضوابط آیین نامه ای و در فضای دو بعدی انجام می شود ، در صورتی که در عمل (بعد از ساخت و بهره برداری از مسیر ) رانندگان در شرایطی متاثر از شیب ، ارتفاع ، طول و عرض و به عبارت دیگر براساس شرایط خاص هندسی از جمله ترکیب قوس افقی قوس قائم هستند ، بیشتر مشاهده می شود.
کلید واژه ها: طرح هندسی، کاهش تصادفات، ترافیک، محور زاهدان-زابل