تأثیر بسته بندی فعال و خلاء بر ویژگیهای کیفی و بار میکروبی کلاله خشک زعفران (Crocus sativus L.)

نویسندگانزهره بیرجندی طرقی,فرید مرادی نژاد,راضیه نیازمند,حسن بیات
نشریهزراعت و فناوری زعفران
شماره صفحات۴۱۳-۴۳۰
شماره سریال۱۱
شماره مجلد۴
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۴
رتبه نشریهعلمی - ترویجی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

زعفران به دلیل خواص فراوان به عنوان گرانترین گیاه دارویی و ادویهای در جهان شناخته شده است. ایدن گیداه دارای متابولیدتهدای ثانویه فراوان بوده که مهمترین آنها شامل کروسین، پیکروکروسین و سافرانال میباشد. شرایط مختلدف خشدک کدردن و نگهدداری سدبب کاهش کیفیت و مواد مؤثره کلاله زعفران شده که از ارز و اعتبار آن جهت صادرات کاسته است. این پژوهش با هدف بررسدی چگدونگی حفظ خصوصیات کیفی، مواد مؤثره و کاهش بار میکروبی کلاله خشک زعفران در طی مدت انبارداری انجام شد. به این منظور کلالدههدای خشک شده زعفران با استفاده از بستههای سه لایه )پلی اتیلن پلی استر پلی اتیلن( و سه نوع اتمسفر شامل هدوا، خدو و - - 2N بسدتهبنددی شدند. سپس بستهها در دمای اتاا و برای مدت 94 روز نگهداری شدند. هر 24 روز یکبار غلظت گازهای اکسیژن، دیاکسیدکربن، خدواص فیزیکوشیمیایی، بار میکروبیکل و تصویر روبشی نمونهها انددازهگیدری شددند. نتدایج نشدان داد بهتدرین نمونده جهدت حفدظ خصوصدیات 4/ 4 و 5 / فیزیکوشیمیایی کلاله زعفران بستههای حاوی اتمسفر غنی از نیتروژن بود، بطوریکه میزان کروسین و پیکروکروسین به ترتیدب 6 4 درصد افزایش نشان داد. همچنین بار میکروبیکل به میزان 6 سیکل لگاریتمی نسبت / درصد کاهش یافت، در صورتیکه مقدار سافرانال 5 به روز اول انبارداری در بستههای حاوی اتمسفر خو کاهش یافت. تصاویر میکروسکوپ الکترونی نیز نشان داد نموندههدای تحدت اتمسدفر نیتروژن مانند نمونه شاهد دارای تورم سلولی و ذرات حبابی شکل همراه با پارگی غشای سلولی و فروپاشی سلول بود.

لینک ثابت مقاله