Authors | حمید فلقی,پویا تدین رودی,مریم رمضانی |
---|---|
Journal | هوش محاسباتی در مهندسی برق-سیستم های هوشمند در مهندسی برق |
Page number | ۲۹-۴۰ |
Serial number | ۱۲ |
Volume number | ۲ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۱ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
گرانیهای زیستمحیطی استفاده از خودروهای سوخت فسیلی و پیشرفتهای اخیر در زمینۀ تکنولوژی خودروهای الکتریکی[i] توجه جامعۀ جهانی را به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی جلب کرده است. در این مقاله، یک استراتژی طراحی بهمنظور تأمین بیشینۀ شاخص آسایش سفر رانندگان در سفرهای شهری با رعایت شرط در نظر گرفتن سایر پارامترها، نظیر توزیع مناسب ایستگاههای شارژ[ii] در سطح شهر و کمترین مسافت پیمایش خودروها ارائه شده است. فاکتور آسایش سفر در این مقاله بدین صورت پیشنهاد میشود که راننده با صرف کمترین مسافت، در مسیر حرکت خود، ایستگاه شارژ دردسترس داشته باشد و سفر موفقی را به انجام برساند. با توجه به اینکه حرکت خودروهای الکتریکی در طول روز از هیچ الگوی خاصی تبعیت نمیکند، در این مقاله، برای بررسی عدم قطعیت پارامترهای خودروهای الکتریکی از تبدیل بیبو[iii] و دستهبندی مکان اولیه خودروهای الکتریکی موجود در منطقۀ شهری، استفاده و درنهایت بهمنظور طراحی بهینه از الگوریتم ژنتیک بهره گرفته شده است. تابع هدف شامل دو بخش است؛ بخش اول، میزان موفقیت سفر خودروهای الکتریکی تا رسیدن به مقصد و بخش دیگر، تعداد ایستگاههای شارژ مکانیابی شدهاند. نتایج شبیهسازی روی شبکه حملونقل، کیفیت روش پیشنهادی را تأیید میکند. [i] Electric Vehicle [ii] Charging Station [iii] Unscented Transformation
tags: خودروهای الکتریکی، ایستگاههای شارژ، موفقیت سفر خودروها، تبدیل بیبو، دستهبندی kmeans، حجم ترافیک شهری