نویسندگان | سیدمحمد رضوی,شقایق استادی عیلکی,حامد وحدت نژاد |
---|---|
نشریه | مهندسی برق دانشگاه تبریز |
شماره صفحات | ۱۴۵۱-۱۴۶۱ |
شماره سریال | ۴۹ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
چکیده: سنجش جمعیتی موبایل یک الگوی جدید است که با استفاده از دادههای حس شده توسط کاربران موبایل، اطالعات جمعیتی استخراج و سپپپس خدمات مردم محور ارائه میگردد. با این حال، اکثر کاربران تمایلی به مشپپارکت داوطلبانه در این فرایند ندارند. از این رو وجود مکانیزمهای انگیزشی به منظور ترغیب کاربران به مشارکت الزامی است. در این مقاله بر اساس دادههای ارسالی کاربران، یک مکانیزم انگیزشی مبتنی بر امتیاز پیشنهاد میشود. این مکانیزم )CAI )با استفاده از اطالعات زمینهی به دست آمده از دادهی کاربر، کیفیت داده را میسنجد و بر اساس آن به کاربر امتیاز میدهد. در مرکز مکانیزم انگیزشی از سیستم استنتاج فازی به منظور محاسبهی امتیاز استفاده میشود. با استفاده از شبیهسازی، مکانیزم پیشنهادی ارزیابی و تاثیر هریک از پارامترها بر امتیاز کسب شده توسط کاربر نشان داده میشود. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که این مکانیزم میتواند به حل م شکل عدم توازن قیمت در مناطق مختلف سنجش کمک نماید و با تعداد کم م شارکتکننده در هر نقطهی سنجش نیز دادههای باکیفیت را جمعآوری کند. Abstract: Mobile crowd sensing is a new paradigm that uses the data sensed by mobile users to extract population data and then provides people-centered services. However, most users do not tend to participate voluntarily in this process. Therefore, availability of incentive mechanisms is mandatory to encourage users’ participation. In this paper, based on users-submitted data, a score-based incentive mechanism is proposed. This mechanism measures data quality via obtained contextual information from user data, and accordingly, gives score to the user. The fuzzy inference system is used in the center of the incentive mechanism to calculate the score. The proposed mechanism is evaluated via simulation and the effect of each parameter on the score acquired by user is shown. Simulation results show that this mechanism could be helpful in solving the problem of price imbalance in different areas of measurement and also is able to collect high-quality data at each measurement point with few number of participants.
tags: سنجش جمعیتی موبایل، مکانیزم انگیزشی، آگاهی به زمینه.: Mobile crowd sensing, Incentive mechanism, Context-awareness.