Authors | مریم ظهوریان |
---|---|
Conference Title | همایش ملی تاریخ فرهنگی در ایران؛ مسائل، مفاهیم، روشها و چالشها |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۳-۰۲-۲۱ |
Event Place | تهران |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
یکی از هنرهای رایج در خراسان بزرگ فرش بافی است که آثار بسیار ارزنده ای به جای مانده است. فرش هاای دساتبافی که نقوش آن برگرفته از اندیشه مذهبی و فرهنگی بافنده آن اسات و هار نقاش و نگاار معناایی خاصای را باه بینناده القا می نماید. هدف از انجام این پژوهش که به شیوه توصیفی اا تحلیلای صاورت می پاذیرد بررسای و معناکااوی نقاوش فرش های جنوب خراسان بزرگ براساس رویکرد نشانه معناشناسای اسات تاا بتاوان باه اساسای ترین ساوالات در ایان پژوهش پاسخ داده شود. 2 ا نقوش ایجاد شده تنها تقلیدی از فرهنگ و سبک های محلای و قاومیتی باوده اسات؟ 1 اا تحلیل معنایی نقوش باستانی بیانگر کدام دیدگاه فرهنگی و مذهبی مردمان جنوب خراسان بزرگ اسات؟ در ایان راساتا 20 فرش دستبافت با نقوش شاخ برای پاسخگویی باه ساوالات انتخااب و طبقه بنادی گردیدناد و نتاایج پایش رو حاصل شد: 2 ا تکرار نقوش سنتی دلیلی برتقلید صرف نبوده و در طراحی، اندیشه خلاق هنرمند که منابق باا فرهناگ جامعه آن دوره استو کاملاً مشهود می باشد. 1 ا به کارگیری نقوش باستانی در طراحی نقوش فرش ها اگرچاه نشاان از غنای هویت ایرانی است اما این نقوش ابتدا در نگاه مذهبی و فرهنگی اسلامی مورد پذیرش و یا مورد ترییر قارار گرفتاه سپس تجسم یافته است.
tags: قالی، خراسان بزرگ، نقوش، معناشناسی