Authors | مریم ظهوریان |
---|---|
Journal | پژوهش نامه فرهنگ و ادبیات آیینی |
Page number | ۱-۱۹ |
Serial number | ۲ |
Volume number | ۲ |
Paper Type | Full Paper |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Abstract
یکی از روشهای شناخت باورها، سنتها و حتی نگاه مذهبی و ایدئولوژکی مردمان باستان تحلیل و خوانش معنایی نقوش به جای مانده از این دوران است، نقوشی که پس از گذشت هزاران سال دچار تحول معنایی گشته و اینک برای ما نا مفهوم مینماید. در این میان اتاق منقوش باباجان تپه به جای مانده از تمدن ماد (700 تا 550 ق.م) یکی از مکانهای است که در آن آجرهایی با نقوش هندسی به کار رفته است. نقوشی که تا کنون به چرایی تجسم آن در این اتاق پرداخته نشده است. بر این اساس در این پژوهش که به روش تحلیلی – تاریخی صورت پذیرفته است؛ سعی گردید تا با روش علم نشانهشناسی بر اساس دیدگاه پانوفسکی به سوال اصلی پژوهش که همان دلایل به کارگیری این نقوش در این بنا و ارتباط این نوع طراحی با کاربری بنا است، پاسخ داده شود. بر این اساس با تجزیه و تحلیل نقوش در سه سطح فرمشناسی، تفسیر و تأویل دیدگاه پانوفسکی دریافتیم که این نقوش بر اساس آنالیز ساختاری یا فرمشناسی به نقوش چلیپایی، مربع، دایره، شطرنجی، مربعهای متداخل تقسیم میگردند که هر کدام نیز در سطح تفسیر به زمان ، اعتدال ربیعی و گردش فصول اشاره دارد و در انتها در سطح تأویل و با مطالعه تطبیقی با جام حسنلو در بافت گفتمانی تمدن ماد دریافتیم که این نقوش هندسی که بر اساس نظام عددی خاصی طراحی شدهاند به توالی و گردش زمان و به نوعی با مراسم آیینی در زمینه کشاورزی مرتبط میباشند
tags: باباجان تپه ماد آجر منقوش پانوفسکی مذهبی آیینی