تاریخ فرهنگی نقش های تجسم یافته برفرش های دست بافت جنوب خراسان بزرگ (براساس رویکرد نشانه معناشناسی)

نویسندگانمریم ظهوریان
همایشهمایش ملی تاریخ فرهنگی در ایران؛ مسائل، مفاهیم، روش­ها و چالش­ها
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۳-۰۲-۲۱
محل برگزاری همایشتهران
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

یکی از هنرهای رایج در خراسان بزرگ فرش بافی است که آثار بسیار ارزنده ای به جای مانده است. فرش هاای دساتبافی که نقوش آن برگرفته از اندیشه مذهبی و فرهنگی بافنده آن اسات و هار نقاش و نگاار معناایی خاصای را باه بینناده القا می نماید. هدف از انجام این پژوهش که به شیوه توصیفی اا تحلیلای صاورت می پاذیرد بررسای و معناکااوی نقاوش فرش های جنوب خراسان بزرگ براساس رویکرد نشانه معناشناسای اسات تاا بتاوان باه اساسای ترین ساوالات در ایان پژوهش پاسخ داده شود. 2 ا نقوش ایجاد شده تنها تقلیدی از فرهنگ و سبک های محلای و قاومیتی باوده اسات؟ 1 اا تحلیل معنایی نقوش باستانی بیانگر کدام دیدگاه فرهنگی و مذهبی مردمان جنوب خراسان بزرگ اسات؟ در ایان راساتا 20 فرش دستبافت با نقوش شاخ برای پاسخگویی باه ساوالات انتخااب و طبقه بنادی گردیدناد و نتاایج پایش رو حاصل شد: 2 ا تکرار نقوش سنتی دلیلی برتقلید صرف نبوده و در طراحی، اندیشه خلاق هنرمند که منابق باا فرهناگ جامعه آن دوره استو کاملاً مشهود می باشد. 1 ا به کارگیری نقوش باستانی در طراحی نقوش فرش ها اگرچاه نشاان از غنای هویت ایرانی است اما این نقوش ابتدا در نگاه مذهبی و فرهنگی اسلامی مورد پذیرش و یا مورد ترییر قارار گرفتاه سپس تجسم یافته است.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: قالی، خراسان بزرگ، نقوش، معناشناسی