| نویسندگان | مریم ظهوریان,فاطمه حسن نیا |
| همایش | ششمین همایش ملی باستان شناسی ایران |
| تاریخ برگزاری همایش | 2024-11-06 |
| محل برگزاری همایش | بیرجند |
| شماره صفحات | 0-0 |
| نوع ارائه | سخنرانی |
| سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
چکیده:
با مطالعه در نقوش تجسم یافته در آثار به جای مانده از تمدنهای باستانی نه تنها با هنر و فن طراحی آن دوره آشنا
میشویم، بلکه دیدگاه مذهبی و ایدئولوژیکی گفتمان آن دوره نیز روشن میگردد. چراکه نقوش در ابتدا بر اساس اندیشه
فرهنگی و مذهبی یک جامعه ماهیت یافته و سپس بر یک اثر تجسم مییابد. در این میان یکی از نقوش پرکاربرد در آثار
به جای مانده، نقوش حیوانی است که نه تنها در کاخها و ظروف بلکه در معابد نیز طراحی شدهاند. این امر نشان میدهد
که این نوع طراحی تنها جنبه زیبایی صرف نداشته و جنبه مذهبی و ایدئولوژکی را نیز در بر میگیرد. بر این اساس در این
پژوهش که به شیوه تطبیقی – تحلیلی با رویکرد تاریخی انجام میپذیرد در صدد پاسخگویی به این سوال میباشد، که
در فرهنگ ایرانی و بینالنهرینی که بیشترین ارتباطات را در بازه زمانی 20000 ق.م تا 550 ق.م داشتهاند؛ چه حیواناتی
بیشترین طراحی را به خود اختصاص داده و بر اساس چه اندیشهای طراحی شدهاند؟. برای انجام این پژوهش در ابتدا
تمامی نقوش در بازه زمانی مورد مطالعه، شناسایی، طبقهبندی و گونهشناسی گردیده و پس از آن تمامی نقوش در دو
منطقه مورد مطالعه تطبیقی قرار میگیرند. در روند این پژوهش نگاه مذهبی هر دوره بر اساس بازه زمانی مورد مطالعه نیز
بررسی میگردد؛ چراکه طراحی و یا حذف بسیاری از نقوش بر اساس گفتمان مذهبی صورت میپذیرد.
لینک ثابت مقاله