Authors | مهدی راغبی,میترا امیری مندی |
---|---|
Conference Title | هفتمین همایش ملی فناوریهای نوین در مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک ایران |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۴-۰۷-۱۸ |
Event Place | بم |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | POSTER |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
پل های معلق به دلیل برخورداری از دهانه های بسیار طویل در برابر ارتعاشات محیطی بسیار آسیب پذیر هستند. پدیدههای آیرودینامیکی و تحریکات لرزهای را می توان از مهمترین موارد ایجاد ارتعاشات مذکور نام برد، که توانایی اخلال در حدود ناپایداری و خدمت دهی این سازهها را دارند. پدیده آیرودینامیکی فلاتر زمانی اتفاق خواهد افتاد که مقدار انرژی تجمعی حاصل از نیروی باد از انرژی داخلی مستهلک شده توسط میرایی مکانیکی ذاتی سازه بزرگتر باشد. برای اجتناب از شرایط نامطلوب،معمولا سه استراتژی اصلی تغییر هندسه ی پل ، نصب تجهیزات آیرودینامیکی و الحاق سیستم های کنترلی مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم های کنترلی معمولا در چهار دسته ی کلی غیرفعال، نیمه فعال، فعال و ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند. در این تحقیق ، جهت کنترل پدیدههایآیرودینامیکی فلاتر، از میراگر جرمی تنظیم شوندهی غیر فعال استفاده شده است . مقایسه نتایج پاسخ کنترل نشده در حالت بدون کنترل وحالت کنترل شده سازه به دست آمده نشان داد پاسخ برگرفته شده از میراگر جرمی تنظیم شونده سرعت فلاتر مربوطه را افزایش داده که منجر به کاهش پاسخ سازه می شود. میزان افزایش سرعت بحرانی فلاتر۱۰تا ۲۳ درصد می باشد.
tags: کنترل فلاتر ، میراگر جرم متوازن ، ناپایداری در پل معلق ، تحریک با باد