مهارت‌های تفکر فلسفی در شعر کودک و نوجوان غلامرضا بکتاش و ناصر کشاورز

نویسندگانطاهره شیخی,علی اکبر سام خانیانی,اکبر شایان سرشت
نشریهتفکر و کودک
شماره صفحات۸۳-۱۱۳
شماره سریال۱۱
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

پرورش تفکر فلسفی در کودکان و آموزش برنامه‌های فکری به دلیل آنکه به گسترش و تقویت ابعاد ذهنی روحی کودک می­انجامد یکی از برنامه‌های اساسی تعلیم به کودکان به حساب می‌آید. آموزش مهارت­های فلسفی در شعر برخی از شاعران کودک و نوجوان نیز مشاهده می­شود. این پژوهش با بررسی شعر کودک غلامرضا بکتاش و ناصر کشاورز بر آن است تا به این سؤال پاسخ دهد که چه مهارت‌ها و مؤلفه‌های تفکر فلسفی در شعر کودک این دو شاعر به کودکان آموزش داده شده‌ است. پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی و برمبنای اطلاعات کتابخانه انجام شده‌ا‌ست ، نشان می­دهد مهارت­های تفکر فلسفی به صورت غیر مستقیم در شعر این شاعران به کودکان آموزش داده می­شود و کودکان با خواندن این اشعار می‌توانند قدرت استدلال پیدا کرده و با کنجکاوی و مهارت کشف بیش­تری امور معمولی زندگی را دنبال کنند؛ در نتیجه اعتماد به­­نفس خویش را تقویت نمایند. والدین و مربیان با خواندن این نمونه اشعار برای کودکان می­توانند کمک شایانی به آن­ها کرده تا از این طریق برخی از مسائل زندگی را تجزیه و تحلیل نمایند. و در برقراری ارتباط با دیگران و تصمیم‌گیری مهارت بیشتری از خود نشان دهند.

لینک ثابت مقاله

tags: شعر کودک و نوجوان تفکر مهارت‌های فکری آموزش فلسفه