| Authors | علی ثقه الاسلامی,بی بی مریم حسینی |
| Journal | پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی |
| Page number | 1-13 |
| Serial number | ۱۶ |
| Volume number | ۳۲ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۲۲ |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | isc |
Abstract
مقدمه و هدف: هوش هیجانی و سبک های شناختی حاصل عملکرد سیستم لیمبیک و نیمکره های مغز میباشد
اما ارتباط بین این دو در ورزشکاران هنوز مشخص نیست. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تسلط ربع های مغزی
و هوش هیجانی ورزشکاران دختر رشته های تیمی و انفرادی مقطع اول متوسطه بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل 022 نفر از دانش آموزان ورزشکار
المپیاد دانش آموزی در رشته های تیمی و انفرادی بودند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 131 دانش آموز به صورت
نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های تسلط مغزی هرمن و هوش
هیجانی شات بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد )20/2 < P)
یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین تسلط ربع های مغزی C و A با عامل های ارزیابی از هیجانات،
مهارت های اجتماعی و کاربرد هیجانات ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد و ربع مغزی A و C توانستند به شکل
معناداری هوش هیجانی را در ورزشکاران انفرادی پیش بینی کند و بر اساس مدل ربع های مغزی هرمن، هوش
هیجانی بیشتر حاصل عملکرد نیمکره چپ و سیستم لیمبیک سمت راست میباشد.بحث و نتیجه گیری: با استفاده
از تقویت ربع های مغزی A و C در ورزشکاران رشته های انفرادی می توان انتظار پیشرفت هوش هیجانی و به تبع
آن بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران رشته های انفرادی را داشت.
Paper URL