بررسی حیطه های مختلف تدریس درس تربیت بدنی (نیازهای شناختی، عاطفی، روانی– حرکتی، سبک کلاسداری معلم، رفتارهای مربوط به شغل و ارزشیابی) در مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی

نویسندگانعلی ثقه الاسلامی,نرجس سلطانی مقدم,سیده عذرا میرکاظمی
نشریهپژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
شماره صفحات۱۵۳-۱۶۸
شماره سریال۱۶
شماره مجلد۳۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

مقدمه و هدف: انتخاب مناسبترین روش و نحوة تدریس مربیان تربیت بدنی یکی از اساسی ترین موضوعات در حوزة تربیت بدنی است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی حیطه های مختلف تدریس درس تربیت بدنی در مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی است. روش شناسی: از درون جامعه آماری که شامل آموزگاران تربیت بدنی ، دانش آموزان و مدیران مدارس دوره ابتدایی و کارشناسان تربیت بدنی آموزش و پرورش بود، به ترتیب 265 ،105 ،114و 11نفر به روش تصادفی خوشه ای- طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آزمون کلموگروف – اسمیرنوف، کروسکال والیس، علامت تک نمونه ای، تی تک نمونهای، استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که روش های کنونی تدریس درس تربیت بدنی درمدارس دوره ابتدایی بیشتر روش های تمرین و دستوری بود. همچنین اجرای طرح های وزراتی شنا و ژیمناستیک، نقش رسانه ها و والدین در اجرای درس تربیت بدنی و آموزش اصول مربوط به ناهنجاری های اسکلتی و تغذیه ورزشی دانش آموزان در تدریس درس تربیت بدنی در سطح نامطلوبی قرار داشت. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، معلمان باید با روش های مختلف تدریس و کاربرد آن در شرایط مختلف بیشتر آشنا شوند. و برنامه ریزی و نظارت جهت اجرای طرح های وزراتی شنا و ژیمناستیک فراهم گردد و به کاربردی تر شدن نقش رسانه ها و والدین در اجرای درس تربیت بدنی و آموزش اصول مربوط به ناهنجاری های اسکلتی و تغذیه ورزشی دانش آموزان بیشتر توجه شود

لینک ثابت مقاله

tags: وضعیت تدریس، درس تربیت بدنی، مقطع ابتدایی