نویسندگان | علی ثقه الاسلامی,بی بی مریم حسینی |
---|---|
نشریه | پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی |
شماره صفحات | ۱-۱۳ |
شماره سریال | ۱۶ |
شماره مجلد | ۳۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
مقدمه و هدف: هوش هیجانی و سبک های شناختی حاصل عملکرد سیستم لیمبیک و نیمکره های مغز میباشد اما ارتباط بین این دو در ورزشکاران هنوز مشخص نیست. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تسلط ربع های مغزی و هوش هیجانی ورزشکاران دختر رشته های تیمی و انفرادی مقطع اول متوسطه بود. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل 022 نفر از دانش آموزان ورزشکار المپیاد دانش آموزی در رشته های تیمی و انفرادی بودند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 131 دانش آموز به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های تسلط مغزی هرمن و هوش هیجانی شات بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد )20/2 < P) یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین تسلط ربع های مغزی C و A با عامل های ارزیابی از هیجانات، مهارت های اجتماعی و کاربرد هیجانات ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد و ربع مغزی A و C توانستند به شکل معناداری هوش هیجانی را در ورزشکاران انفرادی پیش بینی کند و بر اساس مدل ربع های مغزی هرمن، هوش هیجانی بیشتر حاصل عملکرد نیمکره چپ و سیستم لیمبیک سمت راست میباشد.بحث و نتیجه گیری: با استفاده از تقویت ربع های مغزی A و C در ورزشکاران رشته های انفرادی می توان انتظار پیشرفت هوش هیجانی و به تبع آن بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران رشته های انفرادی را داشت.
tags: تسلط ربع های مغزی، هوش هیجانی، ورزشکار