نویسندگان | علی ثقه الاسلامی,محمد تقی خورند |
---|---|
نشریه | راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی |
شماره صفحات | ۱۲۶-۱۳۵ |
شماره سریال | ۹ |
شماره مجلد | ۱۸ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۳ |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
مقدمه و هدف: امروزه اهمیت کارآفرینی و نقش کلیدی آن بر کسی پوشیده نیست. هدف از تحقیق، بررسی تاثیرگذاری مسئولیتپذیری اجتماعی و هوش عاطفی بر روحیه کارآفرینی دانشجویان بود. مواد و روشها: این پژوهش، توصیفی تحلیلی، مدل اجرا، میدانی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، در نیمسال اول تحصیلی 1399- 1400را تشکیل میدادند که با توجه به حجم جامعه، تعداد نمونه آماری با استفاده از جدول کریسی مورگان، 86نفر است. ابزار پژوهش، سه پرسشنامه: مسئولیتپذیری اجتماعی کارول ( ،)1991روحیه کارآفرینی هوشمندانمقدم ( )1390و هوش عاطفی سیبریا شرینگ ( ،)1996بوده و برای تحلیل یافتهها از رگرسیون ساده و همزمان استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش بیانگر این امر بود که چهار مولفه مسئولیتپذیری اجتماعی، مسئولیتپذیری اقتصادی، مسئولیتپذیری قانونی و مسئولیتپذیری اخلاقی، واریانس مسئولیتپذیری را تبیین میکنند، که بهترتیب مولفههای مسئولیتپذیری اجتماعی و اقتصادی بیشترین مقدار واریانس مسئولیتپذیری اجتماعی را به خود اختصاص داده بودند و همچنین این 4مولفه قادر به پیشبینی روحیه کارآفرینی دانشجویان بودند ( .)p≤0.01هوش عاطفی پیش بینی کننده مناسبی برای روحیه کارآفرینی دانشجویان در سطح p≤0.01میباشد و از میان زیر مولفههای هوش عاطفی، همدلی، خودکارآمدی، خودآگاهی و مهارتهای اجتماعی، قابلیت پیشبینی روحیه کارآفرینی را داشتند (.)p≤0.01 نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که توجه به متغیرهای مسئولیت پذیری اجتماعی و هوش عاطفی میتواند به گرایش بیشتر کارآفرینی بیانجامد و تلاش برنامهریزان برای ارتقاء مسئولیتپذیری اجتماعی و تقویت هوش عاطفی، از ضروریات امر بهنظر میرسد. امروزه اهمیت کارآفرینی در رشد جوامع، آشکار و نقش دانشگاهها و دانشجویان، تاثیرگذار است. لذا پیشنهاد میگردد که دستگاهها و سازمانهای مرتبط بایستی در جهت رشد و توسعه نظام آموزشی کارآفرین محور برنامه ریزی و تدوین اهداف نمایند
tags: دانشگاه- کارآفرینی- مسئولیتپذیری اجتماعی، مهارت اجتماعی، هوش هیجانی