رزومه وب سایت شخصی


لیلی سیفی

لیلی سیفی

دانشیار

عضو هیئت علمی تمام وقت

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: علم اطلاعات و دانش شناسی

مقطع تحصیلی: دکتری

رزومه وب سایت شخصی
لیلی سیفی

دانشیار لیلی سیفی

عضو هیئت علمی تمام وقت
دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: علم اطلاعات و دانش شناسی مقطع تحصیلی: دکتری |

شناسایی عوامل تأثیرگذار در به کارگیری شناساگر شیء رقمی برای محتوای ادوار ی های فارسی

نویسندگانلیلی سیفی,معصومه رهدار
نشریهمطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
شماره صفحات157-174
شماره سریال۱
شماره مجلد۳۰
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۹
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف: شناسایی عوامل و موانع مؤثر در بهکارگیری شناساگر شیء رقمی برای محتوای ادواریهای فارسی. روششناسی: بهروش توصیفی-پیامیشی )دلفی( و با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته در جامعهای 30 نفره انجام شد. روایی پرسشنامه از طریق شاخص نسبت روایی محتوایی و پایایی نیز با بهرهگیری ازنظر متخصصان ارزیابی شد. یافتهها: از میان 45 گویه که برای این پژوهش رضوری شناخته شدند 10 گویه بهعنوان عامل مؤثر و 22 گویه بهعنوان موانع تأثیرگذار در بهکارگیری شناساگر شیء رقمی معرفی شدند که »ارائه فرادادههای توصیفی مانند عنوان مقاله، نام نویسندگان، و واژههای کلیدی« )با میانگین 6/4 )و »عضویتنداشنت ایران در نظام شناساگر اشیای رقمی به علل مختلف ازجمله تحریم علمی« )با میانگین 65/4 )بهترتیب بهعنوان مؤثرترین عامل و مانع نقش زیادی در بهکارگیری شناساگر شیء رقمی برای محتوای ادواریهای فارسی داشتند. نتیجهگیری: شناسایی عوامل مؤثر و موانع در بهکارگیری شناساگر شیء رقمی برای محتوای ادواریهای فارسی میتواند به دستاندرکاران نرشیات ادواری و شناساگر شیء رقمی کمک کند تا با تقویت عوامل مؤثر و ازمیانبردن موانع موجود زمینههای الزم برای اجرای شناساگر شیء رقمی و بهرهگیری از مزایا آن را در کشور فراهم کند.

لینک ثابت مقاله