رابطه سواد اطلاعاتی با توانایی برقراری ارتباط کتابداران کتابخانه های دانشگاهی

نویسندگانلیلی سیفی,غلامحسین جهانگیر,سکینه کریمی
نشریهپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
شماره صفحات۳۱۲-۳۳۳
شماره سریال۱۱
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

چکیده مقدمه: امروزه توانایی برقراری ارتباط مؤثر و سواد اطالعاتی از الزامات اشتغال کتابداران در کتابخانههاست. کتابداران شاغل در کتابخانهها بـا برخورداری از سواد اطالعاتی مناسب و توانایی برقراری ارتباط شایسته با کاربران میتوانند نقش مهمی در مرتفع نمودن نیازهای اطالعاتی آنان داشته باشند. بنابراین بررسی این مقولهها ضروری است. روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نوع توصیفیـهمبستگی است. داده ها از نمونهای به تعداد 130 نفر بهروش تصادفی ساده گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کتابداران کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد، علوم پزشکی مشهد و آزاد اسالمی مشهد )165 نفر( و همچنین کتابداران کتابخانههای دانشگاه بیرجند، علوم پزشکی بیرجند و آزاد اسالمی بیرجند )25 نفر( بودند که بهصورت تماموقت در زمان انجام پژوهش )سال 1397 )مشغول ارائه خدمت بودند. بهمنظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه سواد اطالعاتی نیکپور، منظری توکلی و رجائینژاد )1391 )با ضریب پایایی 94 درصد و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کتابداران رهنما )1391 )با ضریب پایایی 73 درصد استفاده گردید. یافته ها: یافتهها حاکی از آن بود بین سواد اطالعاتی و مهارتهای ارتباطی کتابداران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ و میزان مهارتهای ارتباطی و سواد اطالعاتی کتابداران شهرهای مشهد و بیرجند با هم تفاوتی نداشت. همچنین بین تمام ابعاد »سواد اطالعاتی« شامل تشخیص نیاز اطالعاتی، مکانیابی اطالعات، ارزیابی اطالعات و استفاده مؤثر از اطالعات و مهارتهای ارتباطی کتابداران، رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. نتیجه : نتایج آشکار ساخت میزان مهارتهای ارتباطی و سواد اطالعاتی کتابداران متخصص و غیرمتخصص با هم تفاوتی ندارد. همچنین ویژگیهای جمعیتشناختی )جنسیت، سطح تحصیالت و سابقه خدمت( نقشی در سواد اطالعاتی و مهارتهای ارتباطی کتابداران نداش

لینک ثابت مقاله

tags: سواد اطالعاتی، مهارتهای ارتباطی، کتابداران، کتابخانههای دانشگاهی