| Authors | مفید شاطری,فاطمه مرادی |
| Conference Title | دومین همایش کاربرد موضوعی-تربیتی در آموزش جغرافیا |
| Holding Date of Conference | 2022-10-14 |
| Event Place | بیرجند |
| Page number | 0-0 |
| Presentation | SPEECH |
| Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
بازدیدهای علمی و فعالیت های میدانی یکی از روش های فعال، موثر و اجتناب ناپذیر در تدریس و روشی مناسب
جهت یادگیری – یاددهی است که به صورت گروهی و با مدیریت، برنامه ریزی و سازماندهی دقیق استادان در
خارج از کلاس درس انجام می شود . بازدیدهای میدانی فعالیتی کاوشگرانه و مشارکتی و یکی از کاراترین و جذاب
ترین روش های یادگیری در دانشجویان است که سبب می شود آموزش از فضای بسته و یکنواخت کلاس به
طبیعت منتقل شده و تعامل مستمر و مشارکت فعال و هدفمند دانشجویان را در حین تدریس به همراه دارد،
همچنین دانشجویان با مشاهده مستقیم و تعامل بی واسطه با پدیده های طبیعت،آموخته های قبلی و مفاهیمی
را که در کلاس تدریس شده به صورت بهینه در حافظه خود تثبیت می کنند لذا یادگیری آنان نیزپویا و عمیق و
پایدارتر بوده و از آنها در موقعیت های جدید زندگی بهره می برند. همچنین گردش های علمی می توانند در ابعاد
گوناگون تربیتی در دانشجویان و دانش آموزان نقش موثری داشته باشند.با توجه به ماهیت جغرافیا، "روش تدریس مبتنی بر بازدیدهای علمی" به عنوان یکی از شیوه هایی که توانایی
آموزش مطلوب و رضایت بخش درس جغرافیا را به همراه دارد و یک روش نوین و جذاب آموزشی که متناسب با
تغییرات و تحولات شیوه های آموزشی عصر کنونی است، ضروری می نماید. مشاهده و برخورد مستقیم با موضوعات
و مسائل جغرافیایی به عنوان یک ابزار مهم یادگیری و یکی از مناسب ترین وسایل کسب تجربه های علمی و
ارزشمند و سرآغاز و مبنای کار تحقیق و آموزش دانش جغرافیا است.
Paper URL