Authors | مفید شاطری,حامد نوروزی |
---|---|
Journal | فنون ادبی |
Page number | ۵-۳۳ |
Serial number | ۲۶ |
Volume number | ۱ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۱۹ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
چکیده تعزیه گونه ای نمایش آیینی است که با هدف روایت وقایع تاریخی مذهبی، به ویژه فجاایع عاشاور ا و شااات اماماا اجارا - می شوت. اهمیت حاتثة عاشورا تر تعزیه تا حدی است که تر اغلب تعزیه های غیرعاشاورایی، شااعر پارته هاا یی فرعای للا می کند تا از طری آ بخش هایی از حواتث کربلا را نیز روایت کند. به این پرته های فرعی، گریز )گریاز باه رایرای کاربلا گفته می شوت. گریزها همواره با اللال تر روایت لطی تاستا )روایت گرتانی همراه اند؛ بنابراین شاعر باید به نیاوی آنااا را تر تعزیة ارلی جای تهد. تر این مقاله، شیوة گنجاند گریزها تر تعزیة ارلی بررسی شده است. به عقیدة نگارنادگا ، گریاز از تعزیة ارلی بر پایة ترفند روایی نمایشیِ تداعی انجام می شوت که نتیجة یاتآوری یک رور یا مفاوم ذهنی اسات. بارای - بررسی این فرایند از مفاهیم روا شناسی مرتبط با تداعی استفاته شد و انواع، قواعد و عوامل تداعی تر گریزها بررسی شاد. از سوی تیگر، با توجه به اینکه گریز نوعی متاترام به شمار می روت، گریزها به تو نوع بیانی و نمایشی تقسیم شدند.
tags: تعزیه، گریز، تداعی، روایت، متاترام