Authors | سیدمحمد رضوی |
---|---|
Conference Title | دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی |
Holding Date of Conference | ۲۰۱۹-۱۱-۲۷ |
Event Place | بیرجند |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | IN SERIES |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
اهمیت علم و دانش و تاثیر آن در ابعاد و شئون مختلف زندگی انسان¬ها بر هیچ کس پوشیده نیست، مستفاد از آیات قرآن و برخی روایات آن است که علم علاوه بر مراتبی که دارد، بر اساس معیارهای مختلف اقسامی نیز دارد، آنچه محور پژوهش حاضر است اینکه علم بر اساس کیفیت تحصیل و تاثیر، بر دو نوع است: «علم درسی» و «علم درسینه». علم درسی نتیجه¬ی آموختن است و علم درسینه نتیجه¬ی عبادت و ذکر خداوند هرکدام از این دو نیز از حیث سودمندی و منافعی که در پی دارد نقاط متمایزی دارد. در این پژوهش که با تکیه بر شواهد قرآنی و روایی به سرانجام رسیده است مرز بین اقسام علم تبیین شده و طرق وصول به «علم در سینه» با توجه به شواهد مذکور شناسایی و استقراء شده است.
tags: علم درسی، علم درسینه، عبودیت، تقوی