نویسندگان | سیدمحمد رضوی,حوا عرب انصاری,مهدی طالع زاری |
---|---|
همایش | همایش ملی اندیشههای فلسفی-کلامی علامه طباطبایی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۹-۱۱-۲۰ |
محل برگزاری همایش | بیرجند |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | پوستر |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
از جمله مباحث مهمی که در علم اصول مورد توجه اصولیون قرار گرفته است مسئله علم یا قطع می¬باشد؛ اینکه چرا علم و قطع حجت است و عمل بر خلاف آن جایز نیست همواره مورد بحث و نظر اندیشمندان اسلامی بوده است. هدف از نگارش این مقاله، شناخت مبانی قطع از دیدگاه علامه و نقد علامه به دیدگاه اصولیون، برای شناخت بهتر دیدگاه ایشان نسبت به مسئله قطع می باشد. این تحقیق به شیوه توصیفی به جمع¬آوری و بیان مطالب پرداخته و سعی در پاسخ به این سوال دارد که آیا حجیت قطع ذاتی است یا اینکه، این ما هستیم که به علم اعتبار می¬دهیم. در نتیجه می¬توان گفت نحوه فعالیتهای روزمره با واقعیتهای خارجی، بیانگر این است که ما به علم، اعتبار واقعیت دادهایم یعنی صورت ادراکی را همان واقعیت خارج میگیریم و آثار خارج را از آنِ علم و ادراک میشماریم.
کلید واژه ها: علم، حجیت، اعتباریات، علوم اعتباری