نویسندگان | سیدمحمد رضوی |
---|---|
همایش | دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۹-۱۱-۲۷ |
محل برگزاری همایش | بیرجند |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | چاپ در مجموعه مقالات |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
اهمیت علم و دانش و تاثیر آن در ابعاد و شئون مختلف زندگی انسان¬ها بر هیچ کس پوشیده نیست، مستفاد از آیات قرآن و برخی روایات آن است که علم علاوه بر مراتبی که دارد، بر اساس معیارهای مختلف اقسامی نیز دارد، آنچه محور پژوهش حاضر است اینکه علم بر اساس کیفیت تحصیل و تاثیر، بر دو نوع است: «علم درسی» و «علم درسینه». علم درسی نتیجه¬ی آموختن است و علم درسینه نتیجه¬ی عبادت و ذکر خداوند هرکدام از این دو نیز از حیث سودمندی و منافعی که در پی دارد نقاط متمایزی دارد. در این پژوهش که با تکیه بر شواهد قرآنی و روایی به سرانجام رسیده است مرز بین اقسام علم تبیین شده و طرق وصول به «علم در سینه» با توجه به شواهد مذکور شناسایی و استقراء شده است.
کلید واژه ها: علم درسی، علم درسینه، عبودیت، تقوی