علم درسی نبود در سینه بود

نویسندگانسیدمحمد رضوی
همایشدومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۹-۱۱-۲۷
محل برگزاری همایشبیرجند
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهچاپ در مجموعه مقالات
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

اهمیت علم و دانش و تاثیر آن در ابعاد و شئون مختلف زندگی انسان¬ها بر هیچ کس پوشیده نیست، مستفاد از آیات قرآن و برخی روایات آن است که علم علاوه بر مراتبی که دارد، بر اساس معیارهای مختلف اقسامی نیز دارد، آنچه محور پژوهش حاضر است اینکه علم بر اساس کیفیت تحصیل و تاثیر، بر دو نوع است: «علم درسی» و «علم درسینه». علم درسی نتیجه¬ی آموختن است و علم درسینه نتیجه¬ی عبادت و ذکر خداوند هرکدام از این دو نیز از حیث سودمندی و منافعی که در پی دارد نقاط متمایزی دارد. در این پژوهش که با تکیه بر شواهد قرآنی و روایی به سرانجام رسیده است مرز بین اقسام علم تبیین شده و طرق وصول به «علم در سینه» با توجه به شواهد مذکور شناسایی و استقراء شده است.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: علم درسی، علم درسینه، عبودیت، تقوی