نویسندگان | سیدمحمد رضوی,سیدعلی رضوی |
---|---|
نشریه | پژوهش حقوق خصوصی |
شماره صفحات | ۹۵-۱۲۴ |
شماره سریال | ۸ |
شماره مجلد | ۳۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
یکی از شیوه های مرسوم تبلیغ کالا و خدمات و حمایت از مصرف کننده تبلیغات تجاری مقایسه ای است که بر پایه مقایسه ویژگی ها و خصائص کالا و خدمات تجاری با محصولات و خدمات رقبا بنیان گذاری شده به شمار میرود تبلیغت مقایسه ای که در حقوق بسیاری از کشورها امری مشروع تلقی میشود در فقه اسلام ینیز در صورت همسویی با کلان پایه هایی همچون تعاون بر بر و تقوی ، ممانعت از اثم وعدوان و رعایت امانت مشروع بوده و موجب ایجاد مسوولیت برای تبلیغ کننده نخواهد شد اما در صورتیکه شروط مذکور رعایت نشود و از این طریق خسارتی به رقبای تجاری وارد آید زیان دیده میتواند علیه تبلغی کننده دعوای رقابت غیر منصفانه اقامه نماید. ویژگیهایی نظیر تعاریف خاص از تصیر در قوانین برخی کشورها و نیز کیفیت اثبات ضرر دعوای رقابت غیرمنصفانه را از دعوای اعام مسوولیت مدنی متمایز میگرداند اثبات ارکان دعوای رقابت غیر منصفانه میتواند منجر به صدور حکم به جبران خسارت به صورت نقدی، توقف پخش تبلیغت، درج حکم در جراید کثیر الانتشار و یا پخش تبلیغت تصحیحی باشد و به این وسیله خسارت وارده به حیثیت و اعتبار تجاری رقیب را جبران نماید در پژوهش حاضر بخر معاهدات بین المللی و قوانین برخی کشورها مورد بررسی قرار گرفته و کیفیت اجرا و چگونگی وضع قانون در خصوص حقوق ایران نیازسنجی شده است.
tags: تبلیغات تجاری مقایسهای، رقیب تجاری، رقابت نامشروع تجاری، جبران خسارت.