| نویسندگان | سیدمحمد رضوی,سیدعلی رضوی |
| نشریه | مطالعات شبه قاره |
| شماره صفحات | 107-132 |
| شماره سریال | ۱۲ |
| شماره مجلد | ۳۹ |
| ضریب تاثیر (IF) | 0.003 |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
تبلیغات تجاری مقایسهای یکی از شیوههای مرسوم تبلیغ کالاست که با برجسته کردن نقاط قوت و مزایای محصولات تبلیغکننده، مصرفکننده را به خرید آن ترغیب میکند. علی رغم سابقه نزدیک به نیمقرن این شیوه و تصویب قوانین متعدد در خصوص آن در کشورهای توسعهیافته، در فقه امامیه و حقوق کشورهای درحالتوسعه ایران و هند در این خصوص قانون خاصی وجود ندارد. باید دید آیا میتوان مشروعیت این شیوه تبلیغ کالا و خدمات را بر اساس مبانی فقهی و ضوابط حاکم بر حقوق این دو کشور، پذیرفت؟ براساس یافته های پژوهش که به روش تحلیلی-توصیفی صورت گرفته، از برخی اصول قانون اساسی و مقررات مربوط به منع رقابت نامشروع، تبلیغ خلاف واقع، مقررات ناظر به علائم تجاری و حقوق رقابت این دو کشور میتوان اینگونه برداشت نمود که علیالاصول تبلیغات مقایسهای، امری قانونی و مشروع تلقی میگردد جز در مواردی که موجب گمراهی مصرفکننده شده یا به حقوق رقبای تجاری خللی وارد آورد، بااینوجود خلأ وجود قانون خاص در هردو نظام حقوقی احساس میشود و قانونگذار میبایست با تصویب قانون خاص، نسبت به قانونی کردن آن اقدام کرده و تشتت موجود در رویه قضائی را به حداقل برساند.
لینک ثابت مقاله