رابطه خودپنداره تحصیلی با اضطراب امتحان دانش آموزان

Authorsلیلا طالب زاده شوشتری,سعید امینی نیا,حسن عارفی فرد
Conference Titleپنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه
Holding Date of Conference۲۰۱۹-۰۲-۱۷
Event Placeتهران
Page number۰-۰
PresentationPOSTER
Conference LevelInternal Conferences

Abstract

هدف پژوهش بررسی رابطه اضطراب امتحان با خودپنداره تحصیلی دانش آموزان بود. پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش تمام دانش آموزان پایه هشتم شهرستان بیرجند به تعداد80 نفر بودند که از میان آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس جدول مورگان نمونهای با حجم 66 دانش آموز انتخاب شدند. آزمودنی ها به پرسشنامه های خودپنداره بک و استر (1978) و اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) پاسخ دادند. داده ها بعد از گردآوری از طریق روشهای ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج به دست آمده ازضریب همبستگی پیرسون p=0<0/05) و (r=-0/97 نشان داد که بین اضطراب امتحان دانش آموزان و خودپنداره آنها رابطه منفی معنادار وجود دارد. بنابراین، هرچه خودپنداره دانش آموز پایینتر باشد اضطراب امتحان وی بالاتر خواهد بود. لذا خودپنداره منفی و درک پایین دانش آموزان از تواناییهای تحصیلی شان باید موردتوجه قرار گیرد تا اضطراب امتحان آنها کاهش یابد.

Paper URL

tags: اضطراب امتحان ، خودپنداره تحصیلی ، دانش آموزان