Authors | لیلا طالب زاده شوشتری,هادی صمدیهء,فرهاد تنهای رشوانلو,طلیعه سعیدی رضوانی |
---|---|
Journal | اندازه گیری تربیتی |
Page number | ۵۳-۸۴ |
Serial number | ۱۰ |
Volume number | ۳۸ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۰ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
یک بعد اساسی که همراه با آن روابط فردی و اجتماعی تغییر میکند، نزدیکی است. هدف پژوهش حاضر اعتباریابی، بررسی ساختار عاملی و پارامترهای سؤال-پاسخ مقیاس نزدیکی رابطه بود. در یک طرح توصیفی- همبستگی و اعتباریابی آزمون، 180 نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند در مطالعه اول و 250 نفر در مطالعه دوم به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس نزدیکی رابطه )دیبل، لوین و پارک، 2012 ( را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با بررسی همسانی درونی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پارامترهای تمیز و آستانه و منحنیهای آگاهی سؤال و آزمون انجام گرفت. نتایج نشان داد که مقیاس نزدیکی رابطه، ساختاری یک عاملی با واریانس تبیین شده 39 / 63 درصد دارد. روایی عاملی تأییدی نیز به تأیید رسید. ضرایب آلفای کرونباخ 95 / 0 و 93/ 0 و ضرایب دونیمه کردن 89 / 0 و 88 / 0 به ترتیب در دو مطالعه به دست Hمد. شاخصهای سؤال پاسخ در سطح مطلوبی بودند. به نظر میرسد مقیاس تک بعدی نزدیکی رابطه و بهطور ویژه ساختار 12 عبارتی آن، در دانشجویان از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.
tags: نزدیکی روابط، ساختار عاملی، اعتباریابی، نظریه سؤال-پاسخ.