بررسی نگرش معلمان در خصوص ضرورت آموزش فراگیر و راهکارهای اجرای موفق آن

Authorsلیلا طالب زاده شوشتری,آزاده مومنی,فرزانه صانعی
Journalپژوهش های کاربردی روانشناختی
Page number۲۲۷-۲۵۰
Serial number۱۲
Volume number۴
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۲
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش معلمان در رابطه با ضرورت آموزش فراگیر و راهکارهای پیشنهادی در خصوص اجرای موفق آن است. پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی صورت گرفت. داده‌ها با مصاحبه نیمه‌ساختاریافته گردآوری و با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شد. شرکت‌کنندگان کلیه معلمان شهرستان تربت حیدریه بودند. بر اساس نمونه‌گیری هدفمند 30 نفر از معلمان (شاغل در مدارس استثنایی و عادی) انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش، معلمان در خصوص ضرورت آموزش فراگیر دیدگاه‌های منفی، مثبت و میانه دارند که درصد بالایی از شرکت‌کنندگان به عدم ضرورت آموزش فراگیر معتقد بودند. راهکارهای مصاحبه‌شوندگان جهت تحقق موفقیت‌آمیز آموزش فراگیر در چهار تم «آماده‌سازی حرفه‌ای معلمان»، «آماده‌سازی مدارس»، «آماده‌سازی دانش‌آموزان» و «تعیین نحوه شمول دانش‌آموزان» ارائه و گروهبندی شدند. تم «آماده‌سازی حرفه‌ای معلمان» به عنوان مهم‌ترین راهکار مطرح گردید. با توجه به اهمیت آموزش فراگیر باید به عوامل تأثیرگذار بر نگرش معلم توجه ویژه نمود و با کاربست و اجرای هرچه بیشتر راهکارهای ارائه‌شده جهت موفقیت آموزش فراگیر بر ارتقاء کیفیت آموزش و یادگیری در محیط فراگیر افزود.

Paper URL

tags: نگرش کودکان با نیاز ویژه آموزش فراگیر مطالعه کیفی