Authors | سیدحمید ظهیری ممقانی,وحیدرضا افشین,سعیده کبیری راد |
---|---|
Conference Title | هفتمین همایش ملی زعفران |
Holding Date of Conference | ۲۰۲۴-۱۱-۱۳ |
Event Place | بیرجند |
Page number | ۰-۰ |
Presentation | SPEECH |
Conference Level | Internal Conferences |
Abstract
وجود محصولات تقلبی، یکی از چالشهای بزرگ در هر صنعتی از جمله برای کالاهای ارزشمند، مواد غذایی، دارویی و ... است که ممکن است منجر به عوارض و خسارات سنگین برای مصرف کننده شود، تاثیر منفی بر میزان فروش و اعتماد خریدار بگذارد و درنهایت منجر به آسیب بلندمدت بر حسن شهرت شرکت ها یا برندها شود. بنابراین یکی از مواردی که همیشه مشتریان در خرید محصولات مد نظر قرار می دهند، اصالت کالای خریداری شده است. مشخص شدن اصالت کالا در خصوص خرید کالاها و محصولاتی که بهصورت مستقیم با سلامت افراد در ارتباط هستند از اهمیتی دوچندان برخوردار است. زعفران، یکی از محصولاتی است که امروزه فروش آن با توجه به قیمت بالای آن با حجم بالایی از تقلب مواجه شده است. تقلب دراین محصول، علاوه بر اینکه به بازار آن آسیب های جدی وارد می آورد، سلامت مصرف کننده را نیز در معرض خطر قرار می دهد. تا کنون این کالای ارزشمند در قالب ابزارهای معاملاتی متعددی از قبیل قراردادهای نقدی، گواهی سپرده کالا، آتی و اختیار معامله در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است. هدف از این مقاله، ارائه راهکاری برای ایجاد فضای شفاف در بازار زعفران و ایجاد اطمینان خاطر بالاتر مشتریان است که با ایجاد شفافیت و جلوگیری از ارائه کالای بی کیفیت یا تقلبی کمک شایانی به برندسازی و در اختیار گرفتن مدیریت جهانی بازار زعفران خواهد نمود. در راهکار ارایه شده به کمک فناوری های نوین از جمله بلاکچین و اینترنت اشیا، سیستمی پیشنهاد شده است که این قابلیت را دارد که مشتریان را قادر می¬سازد که علاوه بر تایید منشا محصول، چرخه زندگی محصول، از شروع تا مصرف را پیگیری نمایند.
tags: زنجیره تأمین زعفران، بلاکچین،اینترنت اشیا، جلوگیری از تقلب.