چگونگی باز آفرینی قصه¬ی «دختر نارنج و ترنج »

نویسندگانزینب نوروزی,زینب رضایی
همایشهفتمین همایش ملی متن پژوهی ادبی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۹-۰۶-۱۲
محل برگزاری همایشتهران
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

بازآفرینی یکی از روش¬هایی است که نویسندگان آثار ادبی می¬توانند با استفاده از آن آثار جدیدی را برای کودکان و نوجوانان خلق کنند. متون عامه و کلاسیک گنجینه¬های بسیار خوبی برای کودکان ونوجوانان هستند و قابلیت بازآفرینی برای کودکان و نوجوانان را دارند؛ به همین دلیل نویسندگان با بازآفرینی این متون قصد دارند کودکان و نوجوانان را با این گنجینه¬ی بسیار قوی آشنا سازند . یکی از نویسندگانی که به بازآفرینی متون کلاسیک و ادبیات عامه برای کودکان و نوجوانان پرداخته است، محمدرضا یوسفی است. پژوهش حاضر به چگونگی اصول بازآفرینی در قصه¬ی «دختر نارنج و ترنج» با توجه به برخی از عناصر داستانی پرداخته است. از این رو، این قصه¬ به صورت تطبیقی و روش تحلیل محتوا بررسی شده¬است. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد نویسنده در بازآفرینی قصه¬ی کهن، به متن اصلی متعهد بوده و بازآفرینی انجام شده در راستای متن اصلی است. تنها در مواردی از جمله: شخصیت¬ها، طرح روایی قصه¬ و صحنه¬ها دچار تغییر و دگرگونی شده¬ و به شکل جدیدی بازآفرینی شده¬است.

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: ادبیات کودک، تحلیل محتوا، بازآفرینی، قصه¬¬ی «دختر نارنج و ترنج»، محمدرضا یوسفی