نویسندگان | سیدعلیرضا ذوالفقاری,حسن حسن زاده,مرتضی طاهری,مهدی افضلیان,محمد رئیسی,سعید تیموری |
---|---|
همایش | بیست و هفتمین کنفرانس سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران و هفتمین کنفرانس صنعت نیروگاه های |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۹-۰۴-۳۰ |
محل برگزاری همایش | تهران |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
بررسی توزیع ذرات آلاینده در داخل اتوبوس به عنوان یکی از وسایل نقلیه پرکاربرد که دارای تراکم بالای جمعیت است، به منظور بررسی کیفیت هوای داخل از اهمیت فراوانی برخوردار است. سیستم تهویه اختلاطی بالاسری و جابهجایی کفی، دو سیستم تهویه متداول مورد استفاده در اتوبوسها هستند که در پژوهش حاضر به مقایسه این دو سیستم از نقطه نظر پراکندگی و دفع آلایندههای ذرهای پرداخته شده است. در این راستا با استفاده از حلگر عددی اپنفوم و بسته حل توسعه یافته پیمپل فوم توسط دیدگاه اویلری-لاگرانژی توزیع ذرات 2 و 10 / مورد بررسی قرار گرفته است. ذرات آلاینده دارای قطر 5 میکرومتر به صورت متراکم در قسمت جلو و وسط اتوبوس با سرعت اولیه صفر در نظر گرفته شده است. نتایج نشان میدهند که سیستم تهویه اختلاطی طبق انتظار، باعث پراکندگی بیشتر ذرات نسبت به سیستم تهویه جابهجایی میشود اما در این سیستم برای ذرات با 2 میکرومتر، 90 % ذرات پس از گذشت سه دقیقه از دریچه / اندازه 5 خروجی خارج شده است. در حالی که در سیستم تهویه جابهجایی %74 ذرات پس از گذشت سه دقیقه خارج شده اند
کلید واژه ها: ذرات آلاینده، دیدگاه اویلری-لاگرانژی، تهویه اتوبوس