مروری بر دلایل و عوامل شکست پره¬های توربین بخار در نیروگاه¬های حرارتی

نویسندگانسیدعلیرضا ذوالفقاری,مجتبی دهقانی درمیان,مجتبی محمدحسن زاده
همایشدومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی فناوری‌های صنعتی در مهندسی مکانیک
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۳-۰۳-۰۷
محل برگزاری همایشاراک
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

بیش از نیمی از سوخت مصرفی برای تأمین نیازهای انرژی در صنعت، در تولید بخار استفاده می‌شود. هدف اصلی شبکه بخار، تولید بخار مورد نیاز در فرآیندهای مختلف واحدهای صنعتی است. مقدار مصرف سوخت در شبکه‌های بخار به دلیل وجود بویلرها و دیگر اجزای مصرف کننده سوخت به میزان قابل‌توجهی بالا است. از شبکه توربین‌های بخار به‌ منظور تولید توان الکتریکی و راه‌ اندازی مستقیم بعضی از دستگاه¬ها مانند پمپ‌ها و کمپرسورها استفاده می‌شود. در بیشتر توربین‌های بخار از بخار فوق اشباع استفاده می‌شود اما در برخی موارد خاص به دلیل محدودیت در سقف دمای سیال عامل، نمی‌توان دمای سیال را به‌اندازه‌ای بالا برد که به حالت فوق اشباع برسد. این محدودیت سبب می‌شود که دمای سیال عامل در محدوده‌ای قرار گیرد که بخار اشباع حاصل گردد. در واقع در این حالت سیال عامل، به‌صورت دوفازی آب- بخار است. شکل‌گیری قطرات فاز مایع در اثر انبساط سریع جریان بخار آب در گذرگاه‌های پره‌های توربین تأثیر نامطلوب خوردگی پره‌ها را به همراه دارد. به ‌طوری‌که با افزایش فاز مایع تولید شده میزان خوردگی و به عبارتی تلفات مکانیکی افزایش می‌یابد. هدف از مقاله حاضر بررسی عوامل شکست در ردیف آخر پره¬های توربین یک نیروگاه می¬باشد.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: شبکه بخار، شبکه توربین‌های بخار، گذرگاه پره‌های توربین، خوردگی پره، دوفازی، فاز مایع