ارزیابی آزمایشگاهی تاثیر جهت و ارتفاع ورودی بر الگوی جریان و شرایط آسایش حرارتی تحت سیستم تهویه انفرادی جت‌های هم‌شار

نویسندگانسیدعلیرضا ذوالفقاری,مصطفی ایزدی,شایان حجتیان,صادق یوسفی,مهدی سورگی
نشریهمکانیک سازه ها و شاره ها-Journal of Solid and Fluid Mechanics
شماره صفحات۱۹۵-۲۰۵
شماره سریال۱۱
شماره مجلد۳
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

در این تحقیق سعی شده است تا الگوی توزیع سرعت، دما و شاخص احساس حرارتی در اتاقی دارای سسیستم تهویه انفرادی جت‌های هم‌شار به ازای دو ارتفاع 30 و 160 سانتی‌متری از کف برای قرارگیری دریچه ورودی و با دو دمای ورودی C°16 و C°24 و همچنین سه زاویه مختلف وزش جت (صفر، 5/22 و 45 درجه) به صورت آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان داد که موارد فوق به طور چشمگیری به جانمایی دریچه ورودی وابسته است. به طوری که با قرارگیری دریچه در ارتفاع 160 سانتی‌متری، نیم‌تنه بالایی فرد به شدت تحت تأثیر دریچه قرار می‌گیرد و بیشینه سرعت در این ناحیه، بسته به تغییر زاویه وزش از صفر تا 45 درجه، می‌تواند به ترتیب به 5/1 تا 1 متر بر ثانیه برسد و همین امر باعث می‌شود که نارضایتی ناشی از کوران در نیم‌تنه بالایی به طور چشمگیری افزایش یابد. این در حالی است که با قرارگیری دریچه در زیر میز و ارتفاع 30 سانتی‌متری، بیشترین نارضایتی ناشی از کوران در بخش پا و ساق افراد رخ می‌دهد. در مجموع، می‌توان نتیجه گرفت که نارضایتی ناشی از کوران، مهمترین عاملی است که می‌تواند استفاده از سیستم تهویه انفرادی جت‌های هم‌شار را محدود نماید.

لینک ثابت مقاله

tags: سیستم تهویه انفرادی، جت‌های هم‌شار، آسایش حرارتی، نارضایتی ناشی از کوران، تحقیق آزمایشگاهی