شناسایی عوامل موثر بر تغییر گرایش به مصرف کالای تجملی با تعدیل گری ویژگی های جمعیت شناختی( مورد مطالعه: شهر مشهد)

نویسندگانزهرا شیرزور علی آبادی,مهدیه کاری
نشریهمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان
شماره صفحات۸۷-۱۱۰
شماره سریال۱۵
شماره مجلد۴
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۱
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

در دهه های قبل، خریدهای مصرف کننده به منظور دستیابی به کالاها و خدمات مورد نیاز بود. امروزه، مصرف کنندگان با خرید کالاها، نیازهای روانشناختی خود را برآورده می کنند. مصرف کنندگان با نمایش گذاشتن شخصیت یا تقویت عزت نفس خود محصولات را خریداری می کنند به عبارتی کالای خریداری شده به منظور نشان دادن وجه اجتماعی تبدیل شده است. این مطالعه جهت بررسی عوامل موثر در تغییر گرایش رفتار مصرفی، مصرف کننده درمورد محصولات لوکس انجام شده است. در این مطالعه تلاش گردیده ارتباط متغیرهای (کیفیت ادراک شده، وضعیت اجتماعی ادراک شده، نگرش، ادارک از برند، تصویر ذهنی) با رفتار مصرفی مصرف کننده برای کالاهای لوکس با اثر تعدیل گر (خودبینی) مورد مطالعه قرار گیرد. برای این منظور پرسشنامه ای محقق ساخته بین 384 نفر در شهر مشهد توزیع گردید. این تحقیق به روش توصیفی، پیمایشی با روش نمونه گیری احتمالی از نوع تصادفی ساده انجام گرفته است. برای روابط بین متغیرها، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتیجه تجزیه و تحلیل نشان می دهد که اثر اجتماعی ادراک شده، ادراک از برند، نگرش مصرف کننده و کیفیت خدمات با عوامل موثر با قصد خرید مصرف کننده، ارتباط دارند. در حالی که تصویر ذهنی و خودبینی تاثیر معناداری بر انگیزه خرید ندارند .از طرفی بین متغیرهای مستقل، تاثیر ادراک از برند نسبت به سایر متغیرها بر قصد خرید بیشتر بوده است. علاوه بر این خودبینی تعاملات بین متغیرهای مستقل، ادراک از برند و اثر اجتماعی و متغیر وابسته، رفتار خرید مصرف کننده را تعدیل نمی کند.

لینک ثابت مقاله

tags: ادراک، اثراجتماعی، تصویر ذهنی، خرید، خودبینی، کالاهای لوکس، کیفیت خدمات.