رابطه باورها و حالت های فراشناخت با حافظه کاری دانش آموزان دوره متوسطه

نویسندگانعلی عسگری,کیانی سحر,محمدحسین سالاری فر
نشریهراهبردهای شناختی در یادگیری
شماره صفحات۱-۲۶
شماره سریال۱۲
شماره مجلد۷
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۹
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه باورها و حالتهای فراشناختی با حافظه کاری دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر بیرجند انجام گرفت. روش: این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها جزء پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی است و براساس ماهیت، جزء پژوهشهای بنیادی محسوب میشود. جامعهی این پژوهش کلیه دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر بیرجند در 59 است. با توجه به اینکه حجم کل جامعه موردنظر 0222 نفر است با استفاده از فرمول کوکران - سال تحصیلی 59 تعداد 022 نفر دانشآموز دختر ) 90 درصد( و پسر ) 94 درصد( انتخاب شدند. از شیوه نمونهگیری طبقهای نسبتی بر حسب جنسیت استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای حالتهای فراشناخت اونیل و جمال عابدی؛ پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز و کاترایت و حافظه کاری دن میشد. یافتهها: نتایج نشان داد دانشآموزان با نمرهی بالاتر در باورهای فراشناخت، نمره بالاتری در حافظه کاری کسب میکنند. دانشآموزان با نمرهی بالاتر در حالتهای فراشناخت، نمره پایینتری در حافظه کاری کسب میکنند. دانشآموزان با نمرهی بالاتر در "کنترلناپذیری و خطرپذیری" و "کفایت شناختی"، نمره بالاتری در حافظه کاری کسب میکنند. هیچیک از مؤلفههای حالتهای فراشناخت قادر به پیشبینی حافظه کاری نیستند. نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که حافظه کاری را از طرفی فراشناخت میتوان توسعه داد و عملکرد تحصیلی را بهبود بخشید

لینک ثابت مقاله

tags: باورهای های فراشناخت، حالتهای فراشناخت، حافظه کاری