نقش واسطه ای جوّ سازمانی نوآورانه در رابطه بین رهبری دانش با عملکرد شغلی

نویسندگانعلی عسگری,زهرا زارعی,هادی پورشافعی
نشریهمدیریت منابع در نیروی انتظامی
شماره صفحات۱-۲۷
شماره سریال۱۳۹۹
شماره مجلد۵۸
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۰
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه ای جوّ سازمانی نوآورانه در رابطه بین رهبری دانش با عملکرد شغلی است. این پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر روش، توصیفی همبستگی است. جامعه آماری شامل تمام کارکنان دانشگاه بیرجند (340 نفر) است که براساس جدول مورگان، تعداد 200 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد و با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند و در نهایت داده‏های حاصل از 191 پرسش‏نامه، تجزیه ‌و تحلیل شد. ابزار گرد آوری داده ها در پژوهش حاضر پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004)، پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1970) و پرسشنامه جوّ سازمانی نوآورانه سیگل و کارمر (1987) است. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، تحلیل مسیر، آزمون سوبل و مدلیابی معادلات ساختاری به‌وسیله نرم‌افزارهای SPSS 25 و AMOS 24 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که بین گرایش به یادگیری، جوّ حمایتی یادگیری و عمل در نقش الگو با عملکرد شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنا‌داری وجود دارد، اما حمایت از فرآیند یادگیری پیش‌بینی‌کننده عملکرد شغلی نیست. رهبری دانش 35 درصد از عملکرد شغلی کارکنان را تبیین می‌کند. همچنین جوّ سازمانی نوآورانه ممکن است نقش میانجی در رابطه رهبری دانش عملکرد شغلی را ایفا کند.

لینک ثابت مقاله

tags: رهبری دانش عملکرد شغلی جوّ سازمانی نوآورانه