نقش رهبری دانش در عملکرد شغلی یا توجه به متغیر میانجی فرهنگ سازمانی و جو سازمانی نوآورانه

نویسندگانهادی پورشافعی,زهرا زارعی,علی عسگری
نشریهمدیریت بر آموزش سازمانها
شماره صفحات۳۳-۵۰
شماره سریال۱۰
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

امروزه موفقیت سازمان ها تابعی از عملکرد شغلی کارکنان آن است. هدف از این پژوهش بررسی نقش رهبری دانش در عملکرد شغلی با توجه به متغیر میانجی فرهنگ سازمانی و جو سازمانی نوآورانه است. پژوهش حاضر برحسب هدف تحقیق در ذیل تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گرد­آوری داده­ها، در ذیل طرح­های توصیفی است که به روش همبستگی انجام‌ گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان (کارمندان و کارشناسان) دانشگاه بیرجند در سال 1398 (340 نفر) است. که از این تعداد، 200 نفر با روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شده اند و در نهایت داده های حاصل از 191 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار سنجش متغیرهای پژوهش شامل چهار پرسشنامه رهبری دانش ویتالا، عملکرد شغلی پاترسون ، فرهنگ سازمانی دنیسون جوّ سازمانی نوآورانه سیگل و کامر بود. برای تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل رگرسیون و مدل معادلات ساختاری در سطح معنی‌داری 05/0 با استفاده از نرم افزارهای SPSS 25 و AMOS 24 انجام شد. نتایج نشان داد که مدل مبنی بر نقش رهبری دانش در عملکرد شغلی با توجه به متغیر میانجی فرهنگ سازمانی و جوّ سازمانی نوآورانه از برازش لازم برخوردار است.

لینک ثابت مقاله

tags: رهبری دانش، عملکرد شغلی، فرهنگ سازمانی، جو سازمانی نوآورانه