ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه اخلاق حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی

نویسندگانهادی پورشافعی,مهدی زیرک,حسین مومنی,محمد حاجی محمدی
نشریهاخلاق در علوم و فناوری
شماره صفحات۱۷۲-۱۸۲
شماره سریال۱۷
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

زمینه: مدیران مدارس نقش مهمی در پیشبرد اهداف آموزشی نظام­ آموزشی کشور دارند. اخلاق حرفه­ ای مدیران و عملکرد اخلاقی آنان موجب تسهیل فرآیندهای سازمانی و تأثیرات مثبت بر عملکرد نیروی انسانی مدارس م ی­شود. از این رو هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اخلاق حرفه ­ای مدیران مدارس ابتدایی است. روش­: روش پژوهش در بخش کمی توصیفی- پیمایشی و روش تحلیل همبستگی از نوع تحلیل ماتریس واریانس- کوواریانس است. جامعه پژوهش حاضر معلمان مدارس ابتدایی استان خراسان رضوی شهرمشهد می­باشد که با روش نمونه­گیری خوشه ­ای چند مرحله 300 نفر از معلمین انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته اخلاق حرفه ­ای مدیران مدارس ابتدایی بود. داده ­ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: پس از تحلیل عاملی به روش تحلیل مؤلفه­ های اصلی و چرخش مؤلفه ­های اصلی، 5 مؤلفه شامل ویژگی­های شخصیتی، مؤلفه ­های سازمانی، بُعد فرهنگی-اجتماعی، تعهد و بُعد سیاسی- اقتصادی شناسایی شد. این 5 عامل اصلی حدود 69 درصد از واریانس­ اخلاق حرفه ­ای مدیران مدارس ابتدایی را با 42 گویه تبیین می­کند. نتیجه­ گیری: در نتیجه این پژوهش ابزار بررسی اخلاق حرفه ­ای مدیران مدارس ابتدایی مورد اعتباریابی قرار گرفت. ابزار ارائه شده می­تواند به عنوان سنجه­ ای به بررسی وضعیت اخلاق حرفه ­ای مدیران مدارس و چگونگی عملکرد آن­ها و شناسایی و رفع ضعف­های آنان مورد استفاده قرار گیرد.

لینک ثابت مقاله

tags: اخلاق، اخلاق حرفه ای، مدیران مدارس