نویسندگان | امیر اشرفی,حسین فرجی,خلیل خلیلی |
---|---|
نشریه | مهندسی مکانیک مدرس |
شماره صفحات | ۱۹۸۹-۲۰۰۰ |
شماره سریال | ۸ |
شماره مجلد | ۱۹ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
در این تحقیق، استفاده از قید مکانیکی داخلی به منظور مهار عیب چروکیدگی در شکل و توسعه پنجره فرآیند آن ارائه شده است. T فرآیند هیدروفرمینگ اتصال مطالعه به صورت شبیه سازی اجزای محدود و انجام آزمایش های تجربی صورت پذیرفت. در آزمایش های انجام شده در محدوده چروکیدگی، استفاده از قید مکانیکی داخلی برای حالت های مختلف به صورت ۱۰۰ % از ایجاد چروکیدگی شکل به صورت کاملاً سالم به دست T جلوگیری به عمل آورده است و اتصال ۶۹ و / آمده، به گونه ای که چروکیدگی هایی با طول های بلندی مانند ۵ ۶۷ میلی متر را نیز مهار نموده است. همچنین در حالت فشار داخلی /۱ ۱۳ مگاپاسکال و جابه جایی ۳۳ میلی متر، با وجود مقدار بالای جابه جایی محوری ۸۵ % از طول / و مقدار پایین فشار داخلی، قید مکانیکی سبب کاهش ۰۶ ۱۱ میلی متر کاهش / ۷۴ به ۱ / چروکیدگی شده است و مقدار طول چروکیدگی از ۳ یافته است. برای بررسی شرایط فرآیند هیدروفرمینگ، در دو حالت با وجود قید مکانیکی و بدون استفاده از قید مکانیکی آزمایش ها و شبیه سازی اجزای محدود مورد استفاده قرار گرفت. همچنین برای بررسی درستی نتایج شبیه سازی ها، آزمایش های تجربی مطابق با آنها انجام شد. با مقایسه نتایج به دست آمده از مطالعه تجربی و شبی هسازی ها، تطابق مناسبی میان آنها دیده شد. نتایج به دست آمده نشا ندهنده این بود که استفاده از قید مکانیکی داخلی سبب مهار چروکیدگی در قطعه م یشود. بنابراین می توان برای تولید قطعه بدون عیب و همچنین توسعه پنجره فرآیند هیدروفرمینگ از آن بهره برد.
tags: شکل، فرآیند هیدروفرمینگ، تحلیل اجزای محدود، قید T چروکیدگی، اتصال مکانیکی