رزومه


علی اکبر محمدی

علی اکبر محمدی

استادیار

دانشکده: ادبیات و علوم انسانی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
علی اکبر محمدی

استادیار علی اکبر محمدی

دانشکده: ادبیات و علوم انسانی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

واکاوی ظرفیت های اقتباس سینمایی در رمان فردقان{شیخ در محبس} اثر یوسف زیدان بر اساس الگوی سه پرده سید فیلد و فرم سینمایی

نویسندگانعلی اکبر محمدی,سمیرا استواری
نشریهپژوهش های ادبیات تطبیقی
شماره صفحات95-126
شماره سریال۱۲
شماره مجلد۳
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۴
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

مطالعه رابطه متقابل ادبیات و سینما و ظهور ویژگی ­های هریک از این دو هنر در دیگری مورد توجه بسیاری از پژوهشگران این دو مقوله بوده است. بررسی ظرفیت ­های سینمایی آثار ادبی، قریب به یک دهه می ­باشد که به ­طور جد مورد توجه پژوهشگران واقع شده است. نویسندگان آثار ادبی با شناخت عناصر سینمایی و استفاده از آن­ها در آثار خود، باعث پویندگی در آثارشان می ­شوند و فیلمسازان با اقتباس از این آثار ادبی موفق، سوژه ­های ماندگاری پیدا می­ کنند و به مخاطب خود ارائه می ­دهند. رمان، شباهت چشمگیری به فیلمنامه دارد و اکثر اقتباس ­های سینمایی بر مبنای رمان­ ها انجام می ­شود. یوسف زیدان از جمله نویسندگانی است که قابلیت ­های تصویری بسیاری در رمان ­های وی برای اقتباس در سینما به چشم می ­خورد. در پژوهش حاضر، سعی شده است با روش توصیفی تحلیلی و رویکرد میان ­رشته­ ای متن داستان شیخ در محبس، از نظر الگوی سه پرده سید فیلد و فرم سینمایی مورد بررسی و کنکاش واقع شود. هدف ما در این پژوهش واکاوی ساختار و محتوای رمان مذکور و نشان دادن وجوه اقتباسی آن از زوایای گوناگون است. نتایج پژوهش مذکور حاکی از آن است که این رمان به دلیل دارا بودن ساختار سینمایی، دقت در توصیف جزئیات، صحنه پردازی و گفتگوهای نمایشی و قابلیت سکانس ­بندی ظرفیت ­های وافری جهت اخذ و اقتباس سینمایی و نگارش فیلمنامه دارا است.

لینک ثابت مقاله