ارائه مدل علی تحصیل‌گریزی در ارتباط با معنای تحصیل و خودکارآمدی تحصیلی: نقش واسطه‌ای امید به تحصیل

Authorsعلی عسگری,فریبا فرازی
Journalپژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
Page number۹-۲۰
Serial number۸
Volume number۱
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۰
Journal GradeISI
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of

Abstract

پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی تحصیل‌گریزی در ارتباط با معنای تحصیل و خودکارآمدی تحصیلی: نقش واسطه‌ای امید به تحصیل انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دبیرستانی و هنرستانی دوره متوسطه دوم شهر خوسف در سال تحصیلی 99-1398 (برابر با 674 نفر) بودند. 255 دانش‌آموز به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. از مقیاس‌های معنای تحصیل، خودکارآمدی تحصیلی، امید به تحصیل و تحصیل گریزی برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و آزمون سوبل با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS انجام شده است. یافته‌ها نشان داد که الگوی نهایی از برازش خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد معنای تحصیل و خودکارآمدی تحصیلی از طریق امید به تحصیل باعث کاهش تحصیل گریزی در دانش-آموزان می‌شود. از این رو، معنای تحصیل، خودکارآمدی تحصیلی و امید به تحصیل نقش مهمی در پیش‌بینی تحصیل‌گریزی دارند. همچنین، امید به تحصیل تقش واسطه‌ای در ارتباط بین معنای تحصیل و خودکارآمدی تحصیلی با تحصیل گریزی دارد.

Paper URL

tags: معنای تحصیل خودکارآمدی تحصیلی امید به تحصیل تحصیل‌گریزی و دانش‌آموزان