| Authors | علی عسگری,فریبا فرازی |
|---|---|
| Journal | پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی |
| Page number | 9-20 |
| Serial number | ۸ |
| Volume number | ۱ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۲۰ |
| Journal Grade | ISI |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Abstract
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی تحصیلگریزی در ارتباط با معنای تحصیل و خودکارآمدی تحصیلی: نقش واسطهای امید به تحصیل انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دبیرستانی و هنرستانی دوره متوسطه دوم شهر خوسف در سال تحصیلی 99-1398 (برابر با 674 نفر) بودند. 255 دانشآموز به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. از مقیاسهای معنای تحصیل، خودکارآمدی تحصیلی، امید به تحصیل و تحصیل گریزی برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و آزمون سوبل با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام شده است. یافتهها نشان داد که الگوی نهایی از برازش خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد معنای تحصیل و خودکارآمدی تحصیلی از طریق امید به تحصیل باعث کاهش تحصیل گریزی در دانش-آموزان میشود. از این رو، معنای تحصیل، خودکارآمدی تحصیلی و امید به تحصیل نقش مهمی در پیشبینی تحصیلگریزی دارند. همچنین، امید به تحصیل تقش واسطهای در ارتباط بین معنای تحصیل و خودکارآمدی تحصیلی با تحصیل گریزی دارد.