Authors | علی عسگری,میثم غلام پور,زینب سرزهی,علی مهدوی فرد |
---|---|
Journal | آموزههای تربیتی در قرآن و حدیث |
Page number | ۱۲۷-۱۴۸ |
Serial number | ۷ |
Volume number | ۱ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۱ |
Journal Grade | ISI |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
تربیت دینی فراگیران با توجه به تأثیرات آن بر هویت انسانی و سبک زندگی آینده افراد از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این میان توجه به مبانی قرآن کریم و سیره تربیتی معصومان(ع) راهنمای خوبی برای تربیت دینی فراگیران میباشد. لذا هدف پژوهش حاضر تبیین ویژگی برنامهدرسی تربیت دینی فراگیران با توجه به قرآن کریم و سیره تربیتی معصومان(ع) است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن فراترکیب براساس مدل اروین و همکاران(2011) است. جامعه پژوهش، متشکل از 73مقاله و پایاننامه تحصیلات تکمیلی درباره تربیت دینی فراگیران از منظر قرآن و سیره تربیتی معصومان(ع) است که بین سال های 1388 تا 1399شمسی ارائه شدهاند. نمونه پژوهش شامل22 مقاله و پایاننامه است که به صورت هدفمند جمع آوری و براساس پایش موضوعی دادهها انتخاب شدهاند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده-اند. : بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها، مؤلفههای تربیت دینی فراگیران از منظر قرآن کریم و سیره تربیتی معصومان(ع) در 8 بُعد و 28 عامل طبقهبندی شدند. این ابعاد شامل ویژگی اهداف، محتوا، مربی، متربی، محیط، روشهای یاددهی- یادگیری، ارزشیابی و عوامل مؤثر بر برنامه درسی تربیت دینی فراگیران میباشد. برنامهریزان درسی با در نظر گرفتن این ویژگیها برای عناصر برنامه درسی تربیت دینی و عوامل مؤثر بر آن میتوانند به طراحی و تدوین بهتر برنامههای درسی تربیت دینی بپردازند.
tags: تربیت دینی قرآن کریم سیره تربیتی معصومان(ع) فراترکیب