ترکیب ویژگی برنامه درسی تربیت دینی با توجه به قرآن کریم و سیره تربیتی معصومان: فرا ترکیب بر اساس مدل اروین

Authorsعلی عسگری,میثم غلام پور,زینب سرزهی,علی مهدوی فرد
Journalآموزه‌های تربیتی در قرآن و حدیث
Page number۱۲۷-۱۴۸
Serial number۷
Volume number۱
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۱
Journal GradeISI
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

تربیت دینی فراگیران با توجه به تأثیرات آن بر هویت انسانی و سبک زندگی آینده افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این میان توجه به مبانی قرآن کریم و سیره تربیتی معصومان(ع) راهنمای خوبی برای تربیت دینی فراگیران می‌باشد. لذا هدف پژوهش حاضر تبیین ویژگی برنامه‌درسی تربیت دینی فراگیران با توجه به قرآن کریم و سیره تربیتی معصومان(ع) است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن فراترکیب براساس مدل اروین و همکاران(2011) است. جامعه پژوهش، متشکل از 73مقاله و پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی درباره تربیت دینی فراگیران از منظر قرآن و سیره تربیتی معصومان(ع) است که بین سال های 1388 تا 1399شمسی ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش شامل22 مقاله و پایان‌نامه است که به صورت هدفمند جمع آوری و براساس پایش موضوعی داده‌ها انتخاب شده‌اند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده-اند. : بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها، مؤلفه‌های تربیت دینی فراگیران از منظر قرآن کریم و سیره تربیتی معصومان(ع) در 8 بُعد و 28 عامل طبقه‌بندی شدند. این ابعاد شامل ویژگی اهداف، محتوا، مربی، متربی، محیط، روش‌های یاددهی- یادگیری، ارزشیابی و عوامل مؤثر بر برنامه درسی تربیت دینی فراگیران می‌باشد. برنامه‌ریزان درسی با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها برای عناصر برنامه درسی تربیت دینی و عوامل مؤثر بر آن می‌توانند به طراحی و تدوین بهتر برنامه‌های درسی تربیت دینی بپردازند.

Paper URL

tags: تربیت دینی قرآن کریم سیره تربیتی معصومان(ع) فراترکیب