CV Personal Website


Ali Asgari

Ali Asgari

Associate Professor

Faculty: Educational Science and Psychology

Department: Educational Sciences

Degree: Doctoral

Birth Year: 1974

CV Personal Website
Ali Asgari

Associate Professor Ali Asgari

Faculty: Educational Science and Psychology - Department: Educational Sciences Degree: Doctoral | Birth Year: 1974 |

ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌های عمومی ایران

Authorsعلی عسگری,عطیه اطمینان,لیلی سیفی
Journalتحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی
Page number124-139
Serial number۳۰
Volume number۲
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۴
Journal GradeScientific - research
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌های عمومی ایران انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی-همبستگی است. نمونه آماری 300 نفر از کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران است که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه محقق‌‌ساخته استفاده و روایی ابزار به شیوه روایی محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی محاسبه شد. پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. یافته‌ها: تمامی بارهای عاملی شاخص‌های کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌های عمومی (یادگیری مادام‌العمر، پاسخ اضطراری، مشارکت مدنی، توسعه اقتصادی، سلامتی، و تنوع و شمول) بالاتر از ۵/۰ به دست آمدند که نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی روایی و پایایی مناسب ابزار را تأیید کرد. اصالت/ ارزش: نبود پژوهش در حوزه کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌‌های عمومی مشهود است و اکثر پژوهش‌ها در زمینه کارآفرینی به صورت کلی انجام شده است. ابزار استانداردی که بتوان وضعیت کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه های عمومی را ارزیابی کرد، در پژوهش‌‌های قبلی مشاهده نشد. بنابراین، پژوهش حاضر از بُعد موضوعی و روش‌‌شناختی دارای نوآوری است و به این سبب دارای اعتبار است که ابزار سنجش کارآفرینی اجتماعی را در بافت کتابخانه‌های عمومی ایران طراحی و اعتبار یابی کرده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌های عمومی ایران انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی-همبستگی است. نمونه آماری 300 نفر از کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران است که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه محقق‌‌ساخته استفاده و روایی ابزار به شیوه روایی محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی محاسبه شد. پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. یافته‌ها: تمامی بارهای عاملی شاخص‌های کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌های عمومی (یادگیری مادام‌العمر، پاسخ اضطراری، مشارکت مدنی، توسعه اقتصادی، سلامتی، و تنوع و شمول) بالاتر از 0.5 به دست آمدند که نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی روایی و پایایی مناسب ابزار را تأیید کرد. اصالت/ ارزش: نبود پژوهش در حوزه کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه‌‌های عمومی مشهود است و اکثر پژوهش‌ها در زمینه کارآفرینی به صورت کلی انجام شده است. ابزار استانداردی که بتوان وضعیت کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه های عمومی را ارزیابی کرد، در پژوهش‌‌های قبلی مشاهده نشد. بنابراین، پژوهش حاضر از بُعد موضوعی و روش‌‌شناختی دارای نوآوری است و به این سبب دارای اعتبار است که ابزار سنجش کارآفرینی اجتماعی را در بافت کتابخانه‌های عمومی ایران طراحی و اعتبار یابی کرده است.

Paper URL