تاثیر آموزش درس زبان انگلیسی از طریق تلفن همراه و پست الکترونیکی بر یادگیری و انگیزه پیشرفت دانشجویان

Authorsمحسن آیتی,هادی سارانی,فاطمه نادری
Journalپژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش‌ عالی
Page number۱۴۱-۱۵۹
Serial number۷۳
Volume number۲۰
IF0.411
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۱۵
Journal GradeScientific - research
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

این مطالعه با هدف بررسی تأثیر روش آموزش درس زبان انگلیسی از طریق تلفن ‌همراه و پست الکترونیکی بر میزان یادگیری و انگیزه پیشرفت دانشجویان انجام شد. این پژوهش از نظر نوع تحقیق کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه‌ آماری مورد مطالعه شامل 521 نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند بود که در سال تحصیلی 90- 1389 درس زبان عمومی داشتند. از جامعه مذکور تعداد 102 دانشجو به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. از میان نمونه انتخاب شده یک گروه (38 نفر) به‌طور تصادفی از طریق تلفن‌همراه و گروه دیگر (26 نفر) از طریق پست الکترونیکی آموزش دیدند. همچنین، 38 نفر به‌عنوان گروه کنترل با روش معمول تحت آموزش قرار گرفتند. به‌منظور اطمینان از همسطح بودن گروهها از نمره آزمون زبان و معدل نیمسالِ دانشجویان استفاده شد. در این پژوهش برای سنجش میزان یادگیری دانشجویان از آزمون معلم ساخته (محقق ساخته) استفاده و اعتبار آزمون با استفاده از روش کودر- ریچاردسون(20=KR) معادل 86% محاسبه شد. انگیزه پیشرفت با استفاده از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس سنجیده شد. در گزارش هرمنس ضریب پایایی به روش بازآزمایی برابر82% و به روش آلفای کرونباخ 84% اعلام شده است. تجزیه و تحلیل داده‌های به‌دست آمده از آزمون درس زبان انگلیسی و نمرات حاصل از پرسشنامه با روش تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که روش آموزش از طریق تلفن‌ همراه و پست الکترونیکی بر یادگیری و انگیزه پیشرفت دانشجویان در درس زبان انگلیسی تأثیر مثبت داشته است. همچنین، آزمون تعقیبی توکی نشان داد که میانگین تغییرات در نمره آزمون درس زبان انگلیسی و انگیزه پیشرفت دانشجویان در گروه آزمایشی استفاده پست‌الکترونیکی به‌طور معنادار از دو گروه دیگر بیشتر است.

Paper URL

tags: پست الکترونیکی، تلفن همراه، یادگیری، انگیزه پیشرفت، زبان انگلیسی