| Authors | محسن آیتی,فاطمه نادری |
|---|---|
| Journal | دانش انتظامی خراسان جنوبی |
| Page number | 9-27 |
| Serial number | ۱ |
| Volume number | ۴ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۱۵ |
| Journal Grade | ISI |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Abstract
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان پرداختن کتب پایههای چهارم تا ششم دورهی ابتدایی، به مقولهی تربیت شهروندی و فرهنگ ترافیکی، به روش تحلیل محتواست. جامعهی این پژوهش، تمام کتابهای پایه چهارم تا ششم دوره ابتدایی است و نمونهگیری صورت نگرفته است. ابزار گردآوری دادهها، عبارت است از جداول مقولهبندی تحلیل محتوا بر اساس مؤلفههای تربیت شهروندی و فرهنگ ترافیکی. بر اساس این پژوهش، از مجموع جملات کتابهای مدنظر، 2011 جمله و 960 تصویر به تربیت شهروندی و مؤلفههای آن اختصاص یافته است که از میان سیزده مؤلفهی تربیت شهروندی، مؤلفه رعایت اصول اخلاقی بیشترین جمله (426) و بیشترین تصویر را مؤلفه مشارکت فعال در جامعه (258) به خود اختصاص داده است و مؤلفه پذیرش قدرت مافوق با تعداد جمله (11) و مؤلفه اتخاذ تصمیم آگاهانه با تعداد تصویر(1) کمترین توجه را داشته است. از مجموع جملات کتابهای مدنظر، 177 جمله و 235 تصویر به فرهنگ ترافیکی و مؤلفههای آن اختصاص یافته است که از میان سه مؤلفهی فرهنگ ترافیکی، مؤلفه عوامل فرهنگی_ اجتماعی بیشترین جمله (59) و بیشترین تصویر (48) را به خود اختصاص داده است و به مؤلفه عوامل سازمانی به هیچ عنوان پرداخته نشده است