Authors | محسن آیتی,صادق حامدی نسب |
---|---|
Journal | پژوهش در نظامهای آموزشی |
Page number | ۱۲۷-۱۴۰ |
Serial number | ۱۳ |
Volume number | ۴۵ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۱۹ |
Journal Grade | ISI |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه حرفهای دبیران زبان انگلیسی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش 170 نفر از دبیران زبان انگلیسی استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 1397-1396 بودند. تعداد 118 نفر از دبیران زبان انگلیسی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با استفاده از جدول مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از دو پرسشنامهی استفاده از شبکههای اجتماعی شی و همکاران (2014) و توسعه حرفهای معلمان حسینی (1393) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای آماری همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس دوطرفه و تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری در استفاده از شبکههای اجتماعی با سطح تحصیلات متفاوت وجود دارد (05/0P<)؛ اما تفاوت معناداری در جنسیت و تعامل جنسیت با سطح تحصیلات در استفاده از شبکههای اجتماعی وجود نداشت. همبستگی بین استفاده تعاملی از شبکههای اجتماعی و توسعه حرفهای منفی و معنادار است و استفاده تعاملی از شبکههای اجتماعی درصد کمی (07/0) از توسعه حرفهای را تبیین میکند. بهطورکلی استفاده از شبکه های اجتماعی پیشبینی کننده توسعه حرفهای دبیران نیست؛ بنابراین استفاده نابجا و غیر هدفمند از شبکههای اجتماعی توسعه حرفهای معلمان را کاهش میدهد.
tags: توسعه حرفه ای دبیران زبان انگلیسی شبکه های اجتماعی مجازی