Authors | محمدعلی رستمی نژاد,سمیه گلکاری,محسن آیتی,عباس تقی زاده |
---|---|
Journal | مطالعات آموزشی و آموزشگاهی |
Page number | ۷-۳۸ |
Serial number | ۱۱ |
Volume number | ۲ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۲ |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
تربیت رسانه ای فرصت آموزشی است که در آن دانش آموزان به مجموعه صلاحیت های سواد رسانه ای دست مییابند. دستیابی دانشآموزان به صلاحیت های سواد رسانه ای نیازمند معلمانی است که توانایی آموزش آنها را داشته باشند. بنابراین باید این صلاحیت ها را در برنامه های قبل از خدمت خود کسب کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی وضع موجود تربیت رسانه ای دانشجومعلمان است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش دادهبنیاد انجام گرفت. مشارکت کنندگان از بین اساتید و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان شهر بیرجند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبة نیمهساختاریافته با 17 دانشجومعلم و هشت استاد جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. برای ارزیابی اعتبار تحقیق از رویکرد لینکن و کوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهنده چهل و هشت مقولة فرعی و بیست و یک مقولة اصلی است که در قالب مدل پارادیمی شامل برداشت متناقض از تربیت رسانهای به عنوان مقولة محوری و شرایط علی (فعالیت های برنامهریزیشده، فعالیت های برنامهریزینشده، محتوای آموزشی و فرایند یاددهی-یادگیری)، عوامل زمینهای (محیط های تربیتی و عوامل سازمانی)، شرایط مداخله گر (عوامل انسانی، عوامل آموزشی، عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل اقتصادی، امکانات و تجهیزات، محدودیت زمانی، انگیزش و حمایت سازمانی)، راهبردها (اقدامات به کار برده شده و اقدامات احساس نیاز شده) و پیامد (بهبود بهداشت روانی و جسمی، توسعه حرفه ای معلم، توسعه دانش و توسعه مهارتهای شهروندی) قرار گرفت
tags: ربیترسانهای، دانشجومعلمان، دانشگاه فرهنگیان، سواد رسانه ای.