Authors | محمد اکبری,محمد محمودی,محسن آیتی |
---|---|
Journal | برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور |
Page number | ۱۵-۲۳ |
Serial number | ۳ |
Volume number | ۴ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۵ |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Abstract
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی شاخص¬ها و مؤلفه¬های آمادگی یادگیری مادام العمر فراگیران انجام گرفت. این پژوهش از نوع کیفی و روش سنتز پژوهی است. قلمرو پژوهش کلیه مقالاتی هستند(374 مقاله) پیرامون حوزه موضوعی در پایگاه¬های تخصصی و علمی ارائه شده¬اند. نمونه پژوهش به صورت هدفمند، مشتمل بر 30 مقاله است. پس از تحلیل کیفی پژوهش های منتخب، عوامل کلیدی یادگیری مادام العمر در 4 بُعد، 13 عامل و 56 مقوله، شامل بعد فردی (توانمندی¬های مبتنی بر خود، نگرش نسبت به پویایی دانش و شخصی¬سازی فرآیند یادگیری)؛ بعد میان فردی (ارتباط پذیری و شبکه¬سازی، مسئولیت پذیری یادگیرنده و درک تعاملات شناختی)، عوامل برنامه¬ای (صلاحیت¬های دیجیتال، توجه به اصول نوآوری، ایجاد گستره باز انتخابی) و عوامل راهبردی (توجه به راهبردهای فرهنگی در یادگیری، حرفه محوری و تاکید بر یادگیری کارآمد، استفاده از راهبردهای یادگیری مستقل و توجه به سازنده گرایی در برنامه درسی) مورد سازمان¬دهی قرار گرفت.
tags: آمادگی یادگیری مادام¬العمر، آموزش، برنامه درسی