| نویسندگان | محمدرضا عزیزی |
| همایش | نوزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی |
| تاریخ برگزاری همایش | 2025-02-25 |
| محل برگزاری همایش | کاشان |
| شماره صفحات | 0-0 |
| نوع ارائه | سخنرانی |
| سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
آموزش نحو متن محور (1)، کتابی است که در پاسخ به سرفصل¬های درس «عربی 3 قسمت سوم: (قواعد و متون)» نگاشته شده است. جستار حاضر می¬کوشد کتاب را در حکم یک درسنامة دانشگاهی، نقد و ارزیابی کند و آن را از حیث شکل و محتوا و میزان انطباق با اهداف آموزشی مصوَّب در برنامة درسی دورة کارشناسی رشتة زبان و ادبیات فارسی بررسی نماید. همچنین با توجّه به نقش محوری متن در عنوان و ازدحام متون در بطن کتاب، بر مؤلفه¬های آموزش ضمنی تأکید شد. روش تحقیق در این جستار، توصیفی تحلیلی است. پیوستگی مطالب نحوی، تنوّع و فراوانی تمرین¬ها، زبان ساده و غیره از نقاط برجستة کتابِ یاد شده است. چنان که مقدار مختصر قواعد، مباحث نحوی کم، عدم انسجام درونی بخش¬های گوناگون هر درس، ارجاعات درون¬متنی آشفته و شتاب¬زدگی در تدوین و تنظیم داده¬ها از ارزش علمی و آموزشی اثر به عنوان یک درسنامه می¬کاهد. کتاب آموزش نحو متن محور (1)، مملو از متونی است که به کمک راهبردهای گوناگون، مهارت خواندن و درک مطلب دانشجو را به تناسب رشتة زبان و ادبیات فارسی تقویت می¬نماید، اما همه عناصر و اجزا یک درس در خدمت آموزش نحو و ساختارهای نحویی به صورت ضمنی و از طریق متن نیست. رویکرد غالب کتاب، صریح و مستقیم است و نامگذاری آن بر پایة یافته¬های علمی نوین در آموزش زبان نیست.
لینک ثابت مقاله