نویسندگان | محمد بهنام فر,منیره عیدی,سیدمهدی رحیمی,ابراهیم محمدی |
---|---|
نشریه | مطالعات ایرانی |
شماره صفحات | ۲۰۵-۲۲۵ |
شماره سریال | ۲۳ |
شماره مجلد | ۴۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۴ |
رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
زمینه/ هدف: استعارۀ مفهومی در چارچوب معناشناسی شناختی، بر نقش تجربیّات در ساختار بخشیدن به مقولههای ذهن و ادراک مفاهیم، تأ کید میورزد. عناصر طبیعت، یکی از تجربیترین حوزهها برا ی تبیین جهانب ینی عرفانی هستند. از آنجا که دریا و خورشید دو پد یدۀ بزرگ و با عظمت هستند، توجه مولانا را در تص ویرسازی به خود جلب نمودهاند؛ لذا در این تحقیق بر آن بودهایم تا استعارۀ مفهومی انسان کامل را در دفتر اول مثنوی با تکیه بر دو عنصر دریا و خورشید بررسی کن یم تا از این رهگذر اوصاف و نقش انسان کامل را تب یین نماییم. روش/رویکرد: جامعۀ آماری پژوهش دفتر اول مثن وی مولانا است. روش تحلیل اطلاعات، توصیفی با رویکرد تحلی ل محتوا است. به عنوان دو عنصر پررنگ با همۀ » دریا « و » خورشید « یافتهها/نتایج: این پژوهش نشان میدهد نمودهای خود درخدمت تبیین جهانبینی مولانا نسبت به انسان کامل قرار دارند و روشنکنندۀ هستند. نتایج این تحقیق بیانگر آن اس ت » لزوم ملازمت با پیر « و » فنا « ،» اتحاد « ، بقا « مفاهیمی چون که مولانا با بهرهگیری ازجنبههای استعارهساز خورشید و دریا و خوشههای تص ویری مرتبط و و » انسان کامل نور است « متضاد شبکهای از استعارهها را آفر یده که همگی معرف کلان استعار ۀ میباشند. این خرده استعارهها عبارتند از: خورشید/ آفتاب، ماه، ستاره، » انسان کامل دری ا است « چراغ، صدف، ماهی و مروارید، که همۀ آ نها تبیینکنندۀ مقام و نقش انسان کاملاند. نق شهای انسان کامل عبارتند از: هدایتگری، درمانگری و بهسازی.
tags: استعارۀ مفهومی، انسان کامل، خورشید، دریا، مثنوی، مولان