| نویسندگان | اکبر شایان سرشت,ابراهیم محمدی,زهرا نورایی نیا |
| نشریه | نقد و نظریه ادبی |
| شماره صفحات | 5-23 |
| شماره سریال | ۹ |
| شماره مجلد | ۱۸ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۴ |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر خوانش و دستهبندی تصویرهای بخش پهلوانی شاهنامه برپایۀ دو دیدگاه ادبی و سینمایی است: دیدگاه محمدرضا شفیعی کدکنی و نظریۀ سینمایی ژیل دلوز. وجه مشترک در هر دو نظرگاه مسئلۀ وجود حرکت و زمان در تصویر است. جستار پیش رو با بهرهگیری از یک نظریۀ ادبی و یک نظریۀ سینمایی مدرن به طبقهبندی دیگری از تصویرهای شاهنامه دست یافت. برایناساس انواع تصویر عبارتند از تصویرهای 1- بلاغت ـ مبنا. 2- روایت ـ مبنا. 3- زبان ـ مبنا. 4- کنش ـ مبنا. 5- گفتوگو ـ مبنا. دستهبندی این تصویرها در دو گروه حرکت و زمان نتیجۀ نهایی جستار پیش روست. روش پژوهش بر بنیان مطالعات بینارشتهای و به شیوۀ تطبیقی ـ تحلیلی است.
لینک ثابت مقاله